De maand juli staat dit jaar bol van de werkzaamheden aan het tramspoor in Den Haag. Tussen 8 juli en 4 augustus wordt op verschillende plaatsen in de stad aan de railinfrastructuur gewerkt.
Alle werkzaamheden verlopen volgens plan zodat op 2 en 3 augustus getest kan worden met trams. Als eerste zijn in de avond van 2 augustus de vernieuwde sporen bij de Lijnbaan en Prinsegracht aan de beurt. Ook een wissel op de Loosduinseweg is vervangen. Alle sporen worden eerst stapvoets bereden en daarna op exploitatie snelheid.
Vooral de boog tussen Lijnbaan en Prinsegracht ligt er mooi in en wat een genot is het om nu weer op volle snelheid met een tram over de Prinsegracht te kunnen rijden. De sporen waren hier zo slecht dat trams de laatste maanden maar stapvoets dit stukje baanvak konden berijden.
Naast het testen van de nieuwe sporen moeten de tijdens de werkzaamheden niet bereden sporen worden schoongereden. Daarom rijdt de 4044 nog even een rondje naar de Grote Kerk en wordt een slag naar het Tailtrack Centraal Station gemaakt.
Een dag later wordt het testen dunnetjes overgedaan. GTL 3104 en Citadis 4054 zijn deze dag van de partij. Nu moet het hele baanvak van lijn 3 tussen de Loosduinseweg en Arnold Spoelplein worden schoongereden en voor de route van lijn 12 geldt dit voor het gedeelte Paul Krugerplein en eindpunt Duindorp. Ook worden de vernieuwde sporen getest.
Opvallend is de vervallen boog tussen Goudenregenstraat en Laan van Meerdervoort om van en naar remise Lijsterbesstraat te komen. Dit heeft grote invloed voor het in en uitrukken van de dienstwagens van lijn 12.
Bijna alle tramlijnen rijden vanaf 4 augustus weer hun normale route. Ook rijdt HTM weer met Avenio trams op lijn 2. Lijn 15 rijdt nog tot eind augustus om wegens het werk aan het spoorviaduct op de Rijswijkseweg. En in het weekend van 5 en 6 augustus rijdt RandstadRail niet tussen Leidschenveen en station Centraal. Lijn 3 en 4 worden gesplitst en vanuit de zuidkant rijden de trams tot Laan van NOI laag. Touringcars zorgen voor het vervoer op het vervallen gedeelte.
Foto’s: Chris Westerduin en Kees Pronk, video: Kees Pronk en Tjeerd Spoor