De cabineloze PCC in de collectie van het Haags Openbaar Vervoer Museum is weer compleet. De motorgenerator is geplaatst onder de tram.

De 2101 is een unieke PCC. Er zijn niet veel trams van dit type gebouwd waarin geen stuurpost voor de bestuurder aanwezig is. HTM heeft begin jaren ’70 dertig van deze trams laten bouwen in BelgiĆ« bij BN in Brugge. De 2100’en zijn na aflevering een vaste waarde op de lijnen 6, 8 en 9 en vormen ze een koppelstel met 1300’en.

Met enige moeite hangt de motorgenerator op z’n plaats.

Om zo’n 2100 toch solo te kunnen verplaatsen heeft de tram twee hulpstuurstanden die je normaal alleen achterin de tram kan vinden. Maar zonder motorgenerator doet de PCC weinig. Eerder dit jaar zijn al de wielen bij HTM vernieuwd en op de juiste speermaat geplaatst. Nu ook dit belangrijk stukje techniek.

De zes aansluitingen in de 2101.

Een motorgenerator zorgt er voor dat de hoge bovenleidingspanning wordt verlaagd naar bruikbare spanningen in de tram. Nadat bij een bedrijf in Ede de ‘MG’ is gereviseerd is op 31 juli deze onder de tram gehangen. De PCC kan nu weer zelfstandig verplaatst worden. Maar er zijn nog wat zaken die hun aandacht behoeven voordat de tram weer rijdend achter de 1304 te zien zal zijn.

Foto’s: Raoul Brouwer