Tijdens de testritten eind januari kwamen een paar puntjes aan het licht die nog aanpassingen vergen. Daarom is in de nacht van 25 op 26 februari weer getest in het Statenkwartier.

Voor de testritten zijn deze nacht Avenio 5028 en Citadis 4055 komen opdagen. Eerst wordt gereden naar eindpunt Statenkwartier. Onderweg worden in de weg staande hekken of wat takken van het spoor gehaald. Wanneer de trams weer terug zijn op het Statenplein kan het testen beginnen.

De 4055 op het eindpunt Statenkwartier.

De 5028 in de Eisenhowerlaan.

Tijdens de testen afgelopen maand komt aan het licht dat het wiel railcontact bij sommige puntstukken niet optimaal is. Met het spuiten van wat verf is na passage van een tram goed te zien hoe dat contact verloopt. Na passage van een tram worden nu ook wat slijpacties verricht.

Het duurt nog tot de zomer voordat lijn 17 echt naar het Statenkwartier komt.

De 4055 vangt de testen aan in de boog bij de Doornstraat.

Als eerste is de boog naar de Eisenhowerlaan aan de beurt. Stapvoets neemt het RandstadRail voertuig als eerste de boog. Gezien er twee trams zijn heb je ook twee bestuurders. De tweede zit achterin de tram dus bij aankomst in de Eisenhowerlaan wordt dan ook snel gekeerd en teruggereden. Na de slijpwerkzaamheden gaat de tram nog een keer heen en weer. Nu op exploitatie snelheid wat neerkomt op zo’n 15km/h.

Even wat bijslijpen in de boog.

Na de Regio Citadis is het de beurt aan de Avenio. Ook eerst stapvoets en daarna op exploitatie snelheid. Hierna gaan de trams en hun gevolg naar de aansluiting met lijn 11 bij de Doornstraat. Wat opvalt is dat bij het eindpunt Statenkwartier nog steeds geen seinen staan. Deze apparatuur wordt pas in april verwacht. Als eerste is hier de Avenio aan de beurt om de boog te testen. Op alle drie de locaties waar getest wordt is alleen de buitenboog getest.

De 4055 in een deel van de Laan van Meerdervoort waar ie nog niet eerder geweest was.

Testen in de boog tussen halte Obrechtstraat en Laan van Meerdervoort.

Als laatste is de boog tussen halte Obrechtstraat en Laan van Meerdervoort aan de beurt. Hier wordt alleen heen en weer gereden met de 4055. In april zou het traject tussen Laan van Meerdervoort en Kerkplein gereed moeten zijn om te testen. Zijn alle testen klaar dan moet de Inspectie voor Leefbaarheid en Transport nog hun goedkeuring verlenen voor het traject in dienst genomen kan worden. Waarschijnlijk komt lijn 17 in juni dit jaar dan uiteindelijk in dienst op de oude route door de Zoutmanstraat en wordt Statenkwartier weer aangedaan.

Foto’s: Chris Westerduin, Video: Kees Pronk