In 1973 is de ombouw bij het huidige centraal station in volle gang. Staatsspoor is nog volop in gebruik. Maar een halfjaar na het maken van deze foto’s wordt op 27 september een deel van het nieuwe station officieel in gebruik genomen.

Tegenwoordig kan vanaf CS gespoord worden in verschillende richtingen. Dat was vroeger ook een voorwaarde om de benaming Centraal Station te krijgen als station. In de tijd van het Staatsspoor station is dat alleen maar mogelijk in de richting van Gouda en Utrecht. We zien dan ook verschillende intercity’s en stoptreinen rijden op deze dag.

Op spoor 1 staat treinstel 380 en op spoor 2 wacht de 736 op de volgende inzet.

Den Haag Staatsspoor kent wel verbindingsbogen. Onder andere naar het Hollands Spoor. Deze is verlegd toen het centraal station in gebruik is genomen. De oude enkelsporige boog lag bij de Lauwersstraat en het oude tracΓ© is nog deels terug te vinden.

Pec 1924 in de ‘tuin’ van Staatsspoor.

In 1973 is als eerste de verbinding naar Utrecht geopend. De Hofpleinlijn vertrekt dan nog vanaf station Hollands Spoor van eigen kopsporen. Deze lagen onder een fraaie kap die bij de laatste ombouw gesneuveld is. De intercityverbinding van Amsterdam via Rotterdam naar Venlo en Keulen zou ook snel eindstation Den Haag CS krijgen. Net zoals de Schiphol en Zoetermeerlijn.

Met het nieuwe CS op de achtergrond vertrekt plan V 413 nog uit het oude decor.

Het huidige Centraal Station heeft ook in de huidige opzet de langste tijd gehad. Het lelijke hoofdgebouw Stichthage, naar ontwerp van stationsarchitect Koen van der Gaast, zal over een paar jaar gerenoveerd worden. Ook het sporenplan gaat aangepast worden. Sporen 11 en 12, die sinds het vertrek van RandstadRail lijn E naar het ‘+2 niveau’ buiten gebruik zijn, zullen ook weer een functie krijgen. Of er nog meer spoorverbindingen komen is nog de grote vraag.

Foto’s: Rinus van de Kuil