Op vrijdag 9 april 2021 wordt op het achterterrein van de remise Scheveningen het HTM aanhangrijtuig 779 opgeladen voor transport. De bijwagen is eigendom van de Tramweg-Stichting en kan in het museum prima worden ingezet. De 779 gaat per dieplader van de firma Brouwer naar het Nederlands openluchtmuseum in Arnhem. Een dag later zaterdag 10 april wordt de tram afgeladen in het museum en aansluitend wordt er achter de HTM 274 een proefrit over het museumterrein gehouden.

Ombouwer motorwagen 77 van de Tramweg-Stichting begeleidt de 779 naar de oplaadplek

De 779 wordt eind jaren twintig van de vorige eeuw 1929 geleverd door de Belgische wagonfabriek La Brugeoise et Nicaise et Delcuve. De serie bestaat uit dertig aanhangrijtuigen aan de HTM. Deze lange vierassers zijn tot het eind van het bijwagenbedrijf op het HTM-stadsnet in dienst gebleven. In 1948 krijgen zestien van deze serie, inclusief de 779, een Westinghouse-luchtreminstallatie om dienst te kunnen doen achter de nieuwe “Zwitserse” motorrijtuigen gebouwd door Werkspoor, en zo nodig ook op de buitenlijnen die inmiddels datzelfde remsysteem hebben gekregen.

Een dag later arriveert de 779 in het Nederlands Openlucht Museum

Deze 779 gaat samen met de 780 na de buitendienststelling van de bijwagens in 1965 bij de HTM voor een aantal jaren naar de Stoomtram Hoorn-Medemblik waar ze beiden een naam krijgen, Amalia en Dora. In 1977 gaat de 779 naar Elektrische Museumtramlijn in Amsterdam om daar te worden gerestaureerd door een werkgroep.

Een prachtige Haagse combinatie is een feit

De 779 verblijft sinds april 2014 in Den Haag waar in de remise Scheveningen de laatste hand wordt gelegd aan de restauratie. Sinds haar voltooiing heeft Amalia inmiddels dienstgedaan achter zowel de buitenlijner 58 als de ombouwer 77.

Met dank aan Ton Slootmaker en Raymond Naber (info overgenomen van http://tramwegstichting.nl )