In 2020 zijn in alle GTL’s schotten geplaatst zodat de bestuurder in een afgesloten cabine zijn werk kan doen. Op deze manier is de werkplek zo goed mogelijk beschermd tegen een Corona besmetting. Voor de reiziger is deze situatie minder optimaal omdat via de voorste deuren van de tram niet meer in of uitgestapt kan worden.
Nu bijna drie jaar later doet zich een andere situatie voor. Door de zes weken lange werkzaamheden aan de Hoornbrug wordt lijn 1 gesplitst in twee delen. Aan de ene kant rijdt lijn 1A tussen Scheveningen Noord en Voorburg. Op het andere deel rijdt lijn 1B tussen ’s Gravenmade en Delft Tanthof. Tussen beide gedeelten wordt buslijn 65 ingezet die ook vanaf de achterzijde van station Hollands Spoor rijdt.
Met het vaste houten schot in de tram dient zich een probleem aan bij het driehoeken te ’s Gravenmade. Er is daar geen plaats om buitenom de tram te lopen. Om de bestuurders te behoeden voor krassen van struiken of een nat pak, wegens het vallen in een sloot, zijn zeven GTL’s aangepast.
Bij GTL’s 3071, 3072, 3073, 3080, 3092, 3095 en 3098 is het coronascherm verwijderd en daarvoor in de plaats is tussen twee voordeuren een nieuwe cabinedeur geplaatst. De functie van de voordeuren is gewijzigd naar de oude situatie van voor Corona. Dat betekent dat de reizigers ook weer van deze eerste deur gebruik kunnen maken om in of uit te stappen. Ook zijn alle zitplaatsen weer beschikbaar gekomen in deze trams.
Om uit te stappen is het knopje ‘open’ van plek verhuisd. Deze zit normaal op de deurstang in het midden maar bij deze aangepaste trams zit daar de nieuwe cabinedeur in de weg. Het knopje is verplaatst naar het kozijn rechts van de deur. Tijdens de komende weken wordt deze cabine aanpassing geĆ«valueerd en is het goed mogelijk dat de andere GTL’s deze oplossing ook gaan krijgen.
Foto’s: Chris Westerduin