In februari 2003 lopen de voorbereidingen voor de inzet van A32-trams op de spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn op volle toeren. In de NS-werkplaats in Leidschendam voeren HTM en leverancier Bombardier aanpassingen uit aan de zes wagens, die zijn gebouwd volgens de specificaties van het vervoerbedrijf van het Zweedse Stockholm.
Er is die dag nog meer te doen en te zien in de Leidschendamse werkplaats.
Enkele van de A32-trams moeten worden omgerangeerd, maar de NS-rangeerlocomotieven kunnen niet rechtstreeks met de nieuwe trams gekoppeld worden. Beide kunnen wel met de ex-Hannoverse 6016 koppelen, zodat spontaan wordt besloten deze als koppelwagen te gebruiken.
Begin 2003 ontstaan er problemen met SGM-treinstellen: er worden haarscheurtjes ontdekt in de frames van de motordraaistellen. In Leidschendam, de enige en vaste werkplaats die SGM in onderhoud heeft, worden in allerijl goede draaistellen van driewagenstellen gewisseld met slechte draaistellen van tweetjes, zodat deze beschikbaar blijven voor de Zoetermeer- en Hofpleinlijn. Treinstellen waarvan de draaistellen naar RDM in Rotterdam gestuurd worden voor herstel, staan tijdelijk op nooddraaistellen op de bovenleidingloze sporen nabij de Hofpleinlijn.
In die dagen is werkplaats Leidschendam ook de thuisbasis van de treinstammen DDAR: twee of drie dubbeldeksrijtuigen voortbewogen door een locomotief serie 1700 of een motorrijtuig type mDDM. De 1700’en zijn altijd met dezelfde zijde tegen de rijtuigstam gekoppeld, hetgeen opvalt als een loc in de werkplaats van de rijtuigen gescheiden wordt.