In het najaar van 1983 gaat het tramnet van HTM flink op de schop. Op 2 augustus van dat jaar kunnen we nog even van de oude situatie genieten.

Wanneer op 1 oktober 1983 lijn 2 wordt geopend tussen het Centraal Station en Kraayenstein gaan ook wat tram en buslijnen andere routes krijgen. Lijn 1 gaat via en samen met lijn 9 naar Scheveningen doorrijden en doen dat via de slinger langs Kalvermarkt, Schedeldoekshaven en het Centraal Station.

Lijn 9 rijdt zomer 1983 nog richting Buitenhof.

Het tijdelijke eindpunt aan de Turfmarkt wordt ook verlaten op 1 oktober. Lijn 16 wordt aan lijn 12 gekoppeld. Dit eindpunt had oorspronkelijk een tijdelijke aard want tijdens de Tweede Wereldoorlog moesten de buitenlijnen naar Delft, Leiden en Voorburg verhuizen vanaf het Plein naar de Turfmarkt. Ook de buslijnen verdwijnen van het busstation Turfmarkt/Centrum en gaan doorrijden naar het Centraal Station.

PCC’s 1195 en 1161 naast elkaar op het eindpunt Turfmarkt.

Auguste Haas gaat op 2 augustus op pad naar het Haagse centrum om wat diafilms vol te schieten. Naast de trams en oude lijnen valt ook op dat veertig jaar later de bebouwing ook flink gewijzigd is.