Tussen 3 en 16 augustus vinden in 2015 werkzaamheden plaats op de Oude Haagweg, Loosduinseweg en bij De Uithof. Dit treft de lijnen 2, 4 en 6.

De spoorvernieuwing zijn meteen van start gegaan, eerst de oude boel slopen.

Lijnen 2 en 4 kunnen door de werkzaamheden vanaf het Centraal Station niet verder dan de halte Monstersestraat. Beide tramlijnen maken die periode gebruik van het Tailtrack Monstersestraat wat aan de route van lijn 11 ligt.

Lijnen 2 en 4 maken gebruik van Tailtrack Monstersestraat.

Op het tramloze gedeelte naar Kraayenstein rijden bussen onder lijn 62. Naast de MAN aardgasbussen wordt ook gebruik gemaakt van het bustype Diplomat voor dit Railvervangendvervoer. Reizigers voor het gedeelte Leyenburg – De Uithof kunnen overstappen op lijn 6. Deze is tijdelijk verlengd naar De Uithof.

In 2015 rijden de GTL’s nog volop lijn 11.

Maar ook bij dit beginpunt is men een paar dagen aan het werk. Lijn 6 krijgt van 3 tot en met 6 augustus 2015 het tijdelijke eindpunt Beresteinlaan. Aan het normaal naar remise Zichtenburg toeleidende spoor is een noodhalte aangelegd zodat reizigers daar kunnen uitstappen. Via de remise keren de GTL’s. Zo is de normale halte Beresteinlaan bereikbaar om weer richting Leidschendam te rijden.

Bij de Monstersestraat kan worden overstapt op de vervangende buslijn 62 naar Kraayenstein.

In 1971 wordt lijn 6 verlengd van het Castricumplein naar eindpunt Berestein. Op de plek waar nu remise Zichtenburg is lag toen een dubbelsporige keerlus. Tijdens de eerste jaren van de remise behoudt lijn 6 naast het remisegebouw een keerlus maar in 1985 wordt de tramlijn verlengd naar De Uithof. In 2007 neemt RandstadRail lijn 4 het traject tussen Castricumplein en De Uithof over van lijn 6. Een jaar later is de keerlus bij ziekenhuis Leyenburg gereed en is vanaf die tijd het normale eindpunt van deze tramlijn.

GTL 3090 van lijn 6 aan beginput Beresteinlaan.

Foto’s: Chris Westerduin
Bron: Haags Tram Nieuws