Op 14 maart 2006 arriveert in Den Haag Gleismesszug GMW 1-I (meetvoertuig). Dit voertuig is afkomstig van het openbaar vervoerbedrijf BSAG te Bremen. Het meetvoertuig, bestaande uit drie delen, is ingericht om aan de hand van diverse variabelen de toestand van de sporen te controleren, zoals de spoorligging, de toestand van de bogen, de juistheid van de afstand tussen de spoorstaven (1435 mm), en zelfs de ligging van het wegdek in relatie tot de tramrails. Gedurende een aantal avonden / nachten is het gehele tramnet afgereden. Als trekkracht voor dit voertuig is de 3099 gebruikt. De laatste meetritten vinden plaats op dinsdagavond 21 maart 2006. Op woensdagochtend 22 maart 2006 brengt de 3099 het meetvoertuig vanuit de remise LB over naar ‘s-Gravenmade. De volgende dag wordt het voertuig door een kraanwagen van Blansjaar op een vrachtwagen getakeld, waarna het transport naar Bremen vertrekt. In de avond van 15 maart 2006 maakt de 3099 een rit met een dit voertuig van de BSAG. (Bron: Haagstramnieuws.org)

Vertrek van de 3099 vanuit de railvestiging aan de Lijsterbesstraat

De combinatie bij de gasfabriek op de route van lijn 11