Op 12 juni 2010 wordt aan de Belgische kust gevierd dat de kusttram 125 jaar bestaat. Vanwege dit lustrum wordt er een tramparade georganiseerd. Heel bijzonder is dat de Haagse PCC 1006 daar een steentje aan mag bijdragen. De aanwezigheid van deze Haagse PCC is heel bijzonder omdat het nogal wat voeten in de aarde heeft gehad om deze PCC in te kunnen zetten tijdens deze parade. De tram heeft na de buitendienst stelling bij de HTM jarenlang in de fabriek in Brugge gestaan als representant van de serie PCC’s welke in de fabriek het levenslicht zagen. In feite is de 1006 de oudste nog bestaande tram, ooit gebouwd in deze fabriek. Dankzij het initiatief van een Gentse trambestuurder is deze tram van metersporige trucks voorzien en rijvaardig gemaakt in de werkplaats in Gent.

De 1006 onderweg naar Westende bij het monumentale stationnetje “Den Haan aan zee”

De tram is daarna overgebracht naar Knokke. De museumorganisatie TTO heeft de 1006 met vakkundige medewerking van de Tramweg-Stichting zoveel mogelijk in de Haagse uitvoering terug gebracht. Het resultaat mag er echt zijn en tijdens de tramparade blijkt deze 1006 behoorlijk populair te zijn.

Massale belangstelling vanuit de 1006 tijdens de binnenkomst in Westende

De PCC 1006 wordt in Westende begroet door een uitzinnige menigte. Het is geweldig om mee te maken om op deze manier begroet te worden. Ook op vele andere plekken is de belangstelling enorm.

Hetzelfde beeld in Oostende: De 1006 is populair!

Helaas is tegenwoordig het lot van de 1006 onzeker. Na de viering wordt de 1006 overgebracht naar een loods in het Belgische Weelde. Daar wacht de tram een onzekere toekomst. De 1006 heeft asbest en dat is tegenwoordig best wel een dingetje. Anderzijds kan juist het hebben van asbest het behoud zijn van deze PCC. Slopen is namelijk om die reden een kostbare zaak. Het is te hopen dat deze PCC, de oudste welke feitelijk nog bestaat, een mooie toekomst krijgt.