Een aantal dagen voor deze ‘Terug in de tijd’ is motorwagen 829 door de 215 van de remise Frans Halsstraat naar de centrale werkplaats gebracht om daar nog wat onderdelen af te staan. Dit is te zien in het artikel van 21 augustus. Op deze datum zien we het tweetal weer op weg naar het definitieve einde van de 829. Halte Wouwermanstraat wordt gepasseerd met de 215 voorop richting ’s Gravenmade.

Achter de 215 rijdt de 829 langs halte Wouwermanstraat.

Op het sloopterrein aan de Delftweg in Rijswijk wordt onder toeziend oog van Thomas Netten, directeur van gelijknamig sloopbedrijf, de fik in de 829 gestoken. Maar voordat dit gebeurt zijn kennelijk rijtuig bak en truckstel nog van elkaar gescheiden.

Het begin van de brand. Op de achtergrond het gebouw van de Haagsche Courant.

De 829 ziet het leven in 1929 en is gebouwd in de tramfabriek La Burgeoise in Brugge. De tram heeft tot in 1965 in de normale dienst meegedraaid. Inzetgebied is dan voornamelijk lijn 11 geweest. De jaren er na komt de wagen nog tevoorschijn tijdens Prinsjesdag in 1966. Een jaar later volgt nog een optreden tijdens de bruiloft van Prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven. Beide keren is dat op lijn 9 die dan kopmaakt op het Korte Voorhout. Daarna komt de wagen slechts nog op straat als dienstwagen.

Geen redden meer aan de 829 op ’s Gravenmade.

Foto’s: Harry Peters