Op 23 januari 2017 is het zover: na lange voorbereidingen introduceert NS een rechtstreekse intercitydienst vanuit Den Haag Centraal via de Hogesnelheidslijn-Zuid naar het zuiden van het land. In aanvang rijdt de treinserie 1100, zoals de verbinding in spoortermen heet, tussen Den Haag en Breda. Daar stappen reizigers nog over op ICM- of VIRM-treinstellen voor de verdere reis naar Tilburg en Eindhoven. Vanaf begin april zullen de IC’s doorrijden naar Eindhoven, waarmee de eindsituatie bereikt is.
De nieuwe verbinding is een van de laatste stappen van het plan dat NS lanceert nadat begin 2013 de Fyra-dienst met V250-treinstellen mislukt, en niet meer terugkeert. De verbindingen tussen Amsterdam, Rotterdam, Breda, Den Haag, Antwerpen en Brussel via de HSL-Zuid worden in de daaropvolgende jaren stapsgewijs gerealiseerd met gemodificeerde rijtuigen van het type ICR en TRAXX-locomotieven, waarvan de laatste grotendeels nieuw gebouwd zijn.
De verbinding Den Haag-Eindhoven is de eerste waarop NS ICR-rijtuigstammen inzet die negen rijtuigen lang zijn. Op de overige verbindingen is de maximale samenstelling zes of zeven rijtuigen. Vrijwel alle beschikbare ICR-rijtuigen, gebouwd tussen 1981 en 1988, zijn vooruitlopend op de inzet op de HSL-Zuid aangepast. Technisch is het materieel geschikt gemaakt om te kunnen omgaan met de andere inzet. Zo voeden de TRAXX-locomotieven de rijtuigen met andere spanning als wordt gereden op de HSL-Zuid, waar op de bovenleiding 25 kV wisselspanning staat in plaats van de 1500 volt gelijkspanning op de meeste andere elektrische baanvakken in Nederland.
Vast onderdeel van de rijtuigstammen is een ICR-stuurrijtuig, waarmee voorheen in trekduwbedrijf werd gereden met locomotieven serie 1700. Die praktijk zet NS niet voort met de nieuwe combinaties van TRAXX-locomotieven en ICR-rijtuigen: om risico’s te vermijden, blijven de ICR-stuurrijtuigen zoals ze zijn. Om toch de voordelen van een snelle richtingswissel te hebben, worden de HSL-stammen in sandwichbedrijf gereden, met aan beide zijden een locomotief. De stuurrijtuigen rijden wel mee, omdat ze enkele andere kenmerken hebben die ze onmisbaar maken, zoals een mindervalidentoilet en fietsopstelplaatsen.
NS heeft interieur en exterieur van de ICR-rijtuigen opgefrist. In de tweede klas zijn de stoelen opnieuw bekleed, en alle binnenwanden hebben een nieuw design gekregen. Ook krijgen de rijtuigen kofferrekken.