Zonder overstappen met de trein van Den Haag naar München? In 1973 wordt het mogelijk, als een trein van het luxe en snelle Trans Europ Express- (TEE) netwerk eenmaal per dag Zuid-Duitsland met de Randstad gaat verbinden. De trein vertrekt rond 10:40 uit München en rijdt via Frankfurt, Koblenz, Keulen, Arnhem en Utrecht naar Den Haag HS, alwaar hij om 20:01 aankomt. In de andere richting vertrekt de trein om 09:55 uit Den Haag en arriveert om 19:14 in de hoofdstad van Beieren.
Met ingang van mei 1976 krijgt de trein het dan nog jonge Den Haag CS als begin- en eindpunt. Zoals dat in die dagen gaat, heeft de treinverbinding een naam. De TEE-verbinding Den Haag-München heet Erasmus, naar de Rotterdamse filosoof Desiderius Erasmus. TEE-treinen hebben uitsluitend rijtuigen 1e klas. De TEE Erasmus rijdt enkele jaren bovendien met een zogeheten panoramarijtuig: een rijtuig met een glazen dakkoepel in het midden. Met name op het traject langs de Rijn tussen Bonn en Mainz komt dat rijtuig tot zijn recht.
Bij de start van de zomerdienstregeling 1979, op 27 mei van dat jaar, verlegt NS het eindpunt van de Erasmus naar Amsterdam. De naam Erasmus blijft tot 2000, als de ICE-hogesnelheidstreinen de dienst tussen Amsterdam en Frankfurt overnemen, verbonden aan de verbinding Nederland-Duitsland.
Wie in 2021 om dezelfde tijd de reis van München naar Den Haag maakt, zal met gemengde gevoelens naar ‘vroeger’ terugkijken. Enerzijds neemt de trip, met een reistijd van acht uur en een kwartier, een uur minder in beslag: vertrek uit München is om 10:51 en de aankomst in Den Haag HS om 19:06. Anderzijds gaat dat niet zonder overstappen, want in Düsseldorf, Venlo en Eindhoven moet er van trein gewisseld worden. Het kan met een overstap minder: van München (09:51) naar Keulen, van daar naar Utrecht en dan het laatste stukje naar Den Haag (Centraal). Die reis duurt acht uur en veertien minuten.