Eind april zijn de werkzaamheden voor lijn 19 in Delft bij de TU wijk van start gegaan. Hoog tijd om een kleine twee maanden later daar eens te kijken hoe de werkzaamheden er voor staan.

De oude rails is verwijderd aan de Mekelweg.

Het gedeelte waar een nieuw ‘geïsoleerd’ traject moet komen is zo goed als bouwrijp gemaakt. Alle oude en nooit gebruikte tramsporen zijn verwijderd op de Mekelweg tussen Jaffalaan en de Van Den Broekweg. Het cunet is klaar om de nieuwe sporen te ontvangen.

Hier buigt lijn 19 vanaf 2024 af van de Mekelweg naar de Van Den Broekweg.

De locatie van het toekomstige eindpunt aan de Van Den Broekweg.

De Van Den Broekweg is ook afgesloten voor het verkeer. Niet dat hier nu al gewerkt wordt aan het toekomstige eindpunt. Het is meer de parkeerplaats voor alle werkers aan de tramlijn maar ook de keet is hier aanwezig. Op het gedeelte net na de Van Den Broekweg is een depot gekomen waar een deel van de nieuwe sporen klaar liggen. Deze worden daar eerst nog behandeld voordat men de tramlijn gaat aanleggen.

Nieuwe railsecties liggen klaar en worden eerst nog behandeld op het tijdelijke depot aan de Mekelweg.

Nu de Mekelweg er verder ‘OV werkloos’ bij ligt maakt het geheel nog meer een droevige indruk. Bussen moeten omrijden door de aanleg van de trambaan. Wanneer werkverkeer gebruikt maakt van de busbaan werken wel alle knipperlicht installaties nog keurig.

De oorspronkelijke bedachte locatie van het eindpunt van lijn 19 bij de Heertjeslaan.

Of de rails op dit gedeelte van de Mekelweg tot de Heertjeslaan in de toekomst nog verwijderd worden is niet duidelijk. Duidelijk is wel dat daar nooit een lijn 19 gaat rijden.

Foto’s: Chris Westerduin