De Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen (NVBS) viert op deze snikhete zondag in 2006 haar 75-jarig bestaan met een tramparade in Amsterdam. Daar doen veertien oude en nieuwe trams uit verschillende Europese steden aan mee. Er zijn trams uit Hannover, Kopenhagen, Brussel, Düsseldorf, Wenen, Amsterdam, Rotterdam, Arnhem en Den Haag.

De 1024 weer op straat na zijn restauratie. 11 juni 2006

Bijzonder is de inzet van PCC 1024 die voor het eerst te zien is na een in hoog tempo verlopen opknapbeurt door medewerkers van de museumtramlijn in Amsterdam. De tram is weer voorzien van motoren maar is ook een plaatje om te zien. Op de kop zit het bloemstuk dat de ploeg uitgereikt krijgt als dank voor het vele werk. De 1024 verblijft nog altijd bij de museumlijn maar kan tijdelijk niet ingezet worden vanwege werkzaamheden waardoor de keerdriehoek in Amstelveen buiten gebruik is.

Voor de laatste keer op Nederlandse rails: 830 en 756. 11 juni 2006

Ook historisch is de inzet van het Haagse museumstel 830 + 756. Deze trams gaan na dit evenement naar het trammuseum in Wehmingen, in de buurt van Hannover.  Daar is het tramstel nog altijd aanwezig net als PCC koppelstel 1308+2104. De 830+756 staan sinds eind jaren ’70 in het Spoorwegmuseum in Utrecht en keren in 1990 terug naar Den Haag om twee jaar later dienst te gaan doen op de speciale tramlijn op de Floriade in Zoetermeer, naast de 826+780.

Na de Floriade kan het tramstel in Den Haag gehuurd worden als partytram maar in 2001 vertrekken de wagens naar Rotterdam omdat de Maasstad Europese Culturele Hoofdstad is geworden. In de praktijk is er daar met deze Haagse trams niet heel veel gebeurd.

Foto’s: René Weterings en Tjeerd Spoor