Op 8 juli begint de zomerdienstregeling bij HTM. Veel spoorwerkers zullen weinig merken van een rustige zomer. Op vele fronten gaat men aan de slag om in ruim drie weken spoor te vernieuwen en alles begin augustus spik en span op te leveren.

Voertuigen staan klaar voor de klus op de Laan van Meerdervoort.

Door de vele werkzaamheden zijn lijnen 2, 3, 4 en 15 omgeleid en zelfs lijn 12 opgeheven. Tijdelijke buslijnen 33 en 43 nemen de normale routes waar. In een eerder geplaatst artikel noteren we al deze omleidingen. Dit artikel is HIER te lezen.

Nieuwe rails ligt klaar om gemonteerd te worden.

Een groot stuk baanvak op de Lijnbaan en Prinsegracht wordt vernieuwd. Vooral op de Prinsegracht is dit hard nodig want daar is de laatste maanden een stapvoetse snelheidsbeperking ingesteld omdat de sporen helemaal op zijn.

Wissel bij Fahrenheitstraat is vervangen.

Gaan we verder langs de route kijken dan merken we dat de buitendienststelling van de tram ook aangegrepen wordt om bovenleidingpalen te schilderen. Net voorbij het Valkenbosplein is een stuk spoor bij de zijstraat van de Plataanstraat vervangen. Bij de Fahrenheitstraat merken we op dat het wissel richting Loosduinen ook vervangen is.

De boog vanaf deze kant richting Goudenregenstraat komt niet meer terug.

Groter werk is te vinden bij en in de omgeving van de kruising Goudenregenstraat met Laan van Meerdervoort. Hier is een stuk rails vervangen voor de halte en heel de splitsing naar Duindorp ligt er uit. De in en uitrukbogen komen niet meer terug in de nieuwe situatie. De tongbeweging van het wissel wat meestal gebruikt wordt om trams remise Lijsterbesstraat in te rijden wordt ook vervangen. Op het remiseterrein vinden ook diverse werkzaamheden plaats aan de wisselstraat.

Tongbeweging van inrukwissel wordt vervangen.

Lijn 15 moet ook omrijden. Dit heeft te maken met werkzaamheden aan het spoorviaduct op de Rijswijkseweg. Ook zullen de wissels richting Hofwijckstraat verwijderd worden. Deze zijn nutteloos geworden omdat het niet meer mogelijk is vanaf deze kant Hollands Spoor te bereiken.

Foto’s: Chris Westerduin en Rogier Potter