Ook in de vakantie tijd blijven de vrijwilligers actief om aan het materieel te werken.

Dieseltinus tijdens testen op het remiseterrein.

Na een storing staat de H41, welke beter bekend is als Dieseltinus, al even aan de kant. Op zaterdag 16 juli is de storing opgelost en kan de bovenleidingmontage-tram testrijden op het remise terrein.

Buigen, slijpen en lassen. Pittige klus op zo’n gebogen neus.

Een lasser is aanwezig om het nodige werk aan de 1227 te verrichten. Belangrijkste en tevens moeilijkste klus is het aanbrengen van een strip op de neus. De binnenkant van de strip is eerder in de menie gezet omdat je daar na het plaatsen van het ding niet meer bij kan komen.

De strip zit gelast, moet nog worden glad geslepen.

Strip klaar en glad.

Met buigen, lassen, verhitten, slijpen en afkoelen met vochtige doek is uiteindelijk de strip op z’n plek gekomen. Naast het plaatsen van de strip moet de rand na het lassen ook weer glad geslepen worden.

Nieuwe pootjes onder de stoel zoals het hoort in een 1200.

De midden uitstap zit gelast op z’n plek.

Ook is de eerste stoel van nieuwe pootjes voorzien en vast gelast. De nieuwe trede van de midden-uitstapdeur is ook op de plek gelast. Zijn er dan alleen laswerkzaamheden geweest? Nee, aan de andere kant van de remise zijn de draaistellen helemaal geverfd en de frames zien er weer als nieuw uit!

De draaistellen weer mooi in de verf.

Foto’s: Chris Westerduin en John Baltus