In de ochtend van 8 juni wordt museumtreinstel 2133 vanaf Utrecht Maliebaan naar de werkplaats in Leidschendam gebracht. Helaas mag het treinstel even niet zelf rijden dus wordt de oude Sprinter gesleept door een bijna leeftijdgenoot, een oude NS 1600.

Duidelijk is te zien dat de oude 1600 tegenwoordig van Train Charter is.

De Sprinter maakt inmiddels ruim twee jaar onderdeel uit van de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum. Normaal staat het treinstel opgesteld op het museumterrein maar het museum had nog een onderhoud te goed en ook wordt in Leidschendam de ATB gecontroleerd. Inmiddels is de laatste Sprinter in het najaar van 2021 buitendienst gegaan. Op de 2134 en 2995 na is de hele serie inmiddels gesloopt.

Met de Haagse skyline op de achtergrond wordt station Hollands Spoor bereikt.

De 2134 is tegenwoordig eigendom van Prorail ICB en staat opgesteld in Amersfoort als oefenobject. De 2995, enig nog aanwezig driedelig treinstel en ooit laatst gebouwde Sprinter van de serie, hoopte nog even op een afscheidsfeest maar staat momenteel opgesteld in Amersfoort met nog een ongewisse toekomst voor de cabine.

Als treinpassagier in de Haagse regio heeft u in het verleden vast en zeker eens een ritje gemaakt met de oorspronkelijk genummerde 2023. Het was één van de treinstellen die tot juni 2006 steevast hun rondjes rijden op de Zoetermeerlijn of heen en weer pendelt op de Hofpleinlijn. Daarna worden de treinstellen van deze serie bij Randers in Denemarken verbouwd naar deze laatste uitvoering van het Stads Gewestelijk Materieel.

De 1600 die het transport sleept is de oude NS 1635 welke dit jaar ook al weer veertig jaar in dienst is. In 2001 moet er duidelijk worden aangegeven welke 1600 van NS Reizigers is en welke van NS Cargo. De reizigers locomotieven krijgen dan een 1800 nummer, ook de 1635. Tien jaar later wordt de locomotief verkocht aan de Bentheimer Eisenbahn. Uiterlijk veranderd dan weinig aan de machine. Waar een NS logo zit wordt dat vervangen door één van de nieuwe eigenaar. De locomotief gaat in 2011 dan ook goederentreinen rijden tussen Coevorden en de Kijfhoek.

Nog één keer als NS 1600, de huidige TCS 102001.

Ook al blijft er buiten 1835 op de loc staan, bij de Duitse vervoerder heet de locomotief administratief ‘E-01’ en was dit hun eerste elektrische tractievoertuig. In 2020 krijgt de loc weer een nieuwe baas. Train Charter Services is de nieuwe eigenaar. Aanvankelijk leidt de loc een statisch leven op de Watergraafsmeer en is de loc technisch ook niet helemaal in orde.

De 1635 tussen de andere jubilarissen te Amersfoort op 31 mei 2021.

In 2021 komt er weer leven in de 1600. De loc wordt opgeknapt en mag ook meedoen aan het veertig jarig jubileum feestje van de voormalige NS serie in Amersfoort. Voor dat doel mag de locomotief nog even één dagje het oorspronkelijke nummer dragen en worden ook twee NS logo’s aangemeten. Bij TCS heeft de locomotief het nummer 102001 gekregen. Het bedrijf heeft vier oude NS locomotieven. Naast deze 1600 beschikt men nog over drie 1700’en welke verhuurd zijn aan Belgische vervoerder Lineas die er goederentreinen mee rijdt in Nederland.

Het bedrijf TCS kent u wellicht beter van de Dinner Train. De oude 1635 is momenteel daar het vaste tractievoertuig van. Twee ex NS en twee ex DB buffet en restauratie rijtuigen rijden elke week door het land om u culinair te plezieren van telkens een andere vertreklocatie.

Foto’s: Chris Westerduin