Afgelopen voorjaar is de HW34 van HTM verhuisd naar het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. De bovenleidingswagen is een welkome aanvulling voor het tramnet in dit leuke museum.

De HW 34 in een mooi herfstdecor van het Openlucht Museum.

De technische ploeg van het museum is de laatste maanden druk geweest met revisie en onderhoud van het werkvoertuig. Bezoekers keken soms raar op dat deze HTM’er op de put stond van de remise. Tijdens openingstijden van het museum kan men ook de remise bezoeken waar naast trams ook een tentoonstelling is. Normaal gebeuren de werkzaamheden op andere sporen maar één van de opstelsporen heeft ook een put. Die moest gebruikt worden voor het onderhoud aan de hoogwerker.

De nieuwe bak op de hoogwerker.

Het houtwerk van de bak was aan vervanging toe en in eigen beheer heeft men een nieuwe geconstrueerd die weer jaren mee kan. Op 10 november kon de hoogwerker gaan proefrijden in het museum. De HW is daarbij achtervolgd door RET motorwagen 520 die ingezet is als instructietram.

Hoogwerker klaar voor de inzet op de baan, RET 520 wordt gebruikt voor instructie.

Nu het seizoen van het museum voorbij is gaat men beginnen met onderhoud van de bovenleiding en de constructie er van. Men kan nu op een makkelijke manier werken aan de bovenleiding portalen. Instructieritten met trams gaan gewoon door. Men pendelt tijdens deze werkzaamheden op een deel van de 1,75 kilometer lange ringlijn.

Foto’s: Erwin Nieuwenhuis en Kees van Leeuwen