De HTM heeft donderdag een model van de nieuwe TINA tram trots aan de pers gepresenteerd. De mock-up toont de cabine maar ook het reizigersgedeelte met de met rood leer beklede stoelen, speciale plaatsen voor rolstoelen en de stangen en lussen waaraan reizigers zich vast kunnen houden. Het model heeft geen plafond en de opvallende panoramaramen zitten er ook niet in, maar toch krijg je een goed idee van hoe de toekomstige trams er uit gaan zien.

Het ruime en lichte interieur van de TINA tram. 9 november 2023

Bovendien is het in de HTM Vakschool, waar de mock-up staat opgesteld, ook mogelijk om met behulp van een virtueel reality bril door de TINA heen te lopen. In een verbluffend echte 3D presentatie kun je zelfs op het dak van de tram klimmen en sta je tussen alle apparatuur en de beugel of neem je plaats op de bestuurdersstoel. Je kunt door op de knop te drukken de deuren openen die voorzien worden van rode en groene leds. Op die manier weet de reiziger welke van de tegen over elkaar geplaatste deuren open gaan. Staand op het perron werp je dan nog een blik op de buitenzijde van de TINA.

Met een VR bril loop je door een levensechte TINA heen. 9 november 2023

Directeur Jaap Bierman zegt bij de presentatie dat hij zo trots is als een pauw op de nieuwe door het Zwitserse Stadler gebouwde tram.  De TINA is volgens hem een breed, licht en ruim voertuig met een nog lagere vloer dan de huidige moderne trams wat hem zeer toegankelijk maakt voor mensen in een rolstoel of scootmobiel. Bierman is zeer te spreken over de draaistellen onder de TINA die volgens hem zorgen voor een beter en meer comfortabel rijgedrag en de nog lagere vloer. Voor de reiziger zijn de USB aansluitingen handig voor het opladen van een mobiele telefoon of laptop.

Miniatuurmodel van de Tina is ook te zien,. 9 november 2023

RIJDEN ZONDER BOVENLEIDING

Ook aan de bestuurders is gedacht want zij krijgen volop inspraak bij de inrichting van de cabine. Wat opvalt zijn twee grote touchscreens waardoor er minder knoppen nodig zijn. Nieuw is ook dat deze tram als eerste in Nederland twee kilometer zonder bovenleiding kan rijden. Op het dak liggen batterijen die een dubbele functie hebben want ze kunnen ook remenergie die niet nodig is opslaan en terugvoeren naar het net wat dus zorgt voor energiebesparing. Volgens projectleider René van Marrewijk is dat nuttig voor als je een nieuwe lijn bouwt bijvoorbeeld bij een moeilijke kruising. Het zou ook toegepast kunnen worden in de omgeving van mooie gebouwen waar de bovenleiding verstorend kan werken. De trams kunnen ook gekoppeld rijden, bijvoorbeeld op de Strandexpress.

Bij de presentatie krijgen we ook een inzicht in de tijdsplanning voor het TINA project:

juni 2024: einde ontwerpfase

juli 2025: eerste tram in Den Haag

mei 2026: einde testfase, goedkeuring eerste vijf trams

juni 2026: start serieaflevering (één tram per twee weken)

zomer 2026: eerste trams in dienstregeling met passagiers

juni 2028: goedkeuring 56ste laatste tram

Een impressie van de bestuurderscabine. 9 november 2023

KUNST IN DE TRAM

Om de tram op te vrolijken en ze echt iets Haags te geven komen er op de achterwanden bij de bestuurderscabine op Escher geïnspireerde kunstwerken. Hagenaars kunnen hun favoriet kiezen uit vijf afbeeldingen met typische Haagse stadsbeelden in combinatie met de nieuwe TINA en de bus. Reizigers kunnen ook stemmen op hun favoriete vloer, middenstang, stopknoppen, hanglussen, tochtschermen, rolstoelplekken en het logo voor de USB-poorten. Dat kan tijdens publieksdagen aan de Zinkwerf 71 in Den Haag op 18 en 22 november.

Het publiek kan kiezen uit vijf op Escher geïnspireerde tekeningen. 9 november 2023

SPECIAAL KIJKMOMENT VOOR TRAMLIEFHEBBERS
HTM biedt tramliefhebbers op maandag 20 november tussen 16.00 uur en 18.00 uur ook de mogelijkheid om de mock-up te bekijken en van alle kanten te fotograferen zonder dat het publiek in de weg staat. Er is ook een miniatuurmodel van de Tina te zien en je hebt de mogelijkheid om met de VR-bril door de hele tram en bovenop de TINA te lopen.  Aanmelden vooraf is verplicht via m.poppelier@htm.nl
Foto’s: Chris Westerduin