Op zondag 4 maart 1951 komen de eerste ‘Limburgers’ in dienst op tramlijn I2 tussen Den Haag en Wassenaar. De HTM heeft van de Limburgsche Tramweg Maatschappij (LTM) tien vierassige motorwagens en twintig bijwagens overgenomen. Deze trams worden in 1923 gebouwd en rijden vanuit Heerlen naar Brunssum, Kerkrade en Sittard. In de jaren 1949 en 1950 worden de tramlijnen daar vervangen door bussen. Zodoende komen de trams in de verkoop te staan.

Na de buitendienststelling bij de HTM in 1963 blijft de HTM 90 (LTM 610) bewaard. De tram wordt opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum in Utrecht en staat nog een tijd als monument in Heerlen.  Als het Spoorwegmuseum van haar collectie trams af wil komt de motorwagen bij de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) terecht.De HTM 90 naast het buitenlijn materieel van het HOVM op 20 november 2011. Foto: Chris Westerduin

In 2010 verhuist de tram naar Den Haag om deel te nemen aan de tentoonstelling ‘Retourtje Leiden’ in het HOVM. In 2011 is de motorwagen één van de blikvangers van de tentoonstelling. De motorwagen is in bruikleen naar Den Haag gekomen en krijgt weer de crème uitstraling die de Buitenlijner had in de HTM tijd.

De Limburger gaat weer naar huis en wordt op 8 maart 2019 opgeladen in de remise Lijsterbesstraat. Foto: Chris Westerduin

Er zijn een tijd lang plannen om de Limburger weer een rijvaardige toekomst te geven maar die  plannen lopen op een dood spoor. De ZLSM wil de tram ook weer terug en zodoende wordt de motorwagen weer geschilderd in de LTM kleuren en krijgt de motorwagen weer het nummer 610. Op 8 maart 2019 vertrekt de tram weer naar Limburg en staat daar wederom achterin de rijtuigloods van de museumspoorlijn.