PCC 1301 wordt vijftig jaar geleden op 26 februari 1971 afgeleverd bij de Centrale Werkplaats aan de Lijsterbesstraat. De tram komt per trailer van La Brugoise in Brugge naar Den Haag waarbij ook gebruik wordt gemaakt van de veerboot Breskens – Vlissingen.

De eerste tram uit de serie 1301-1340 is met maanden vertraging gereed gekomen door de sluiting van de Werkspoor fabriek in Utrecht waar de afwerking van de in Brugge gebouwde wagens zou plaatsvinden. Uiteindelijk moet de volledige bouw nu in Brugge gebeuren. De 1301 valt op door de donkergele kleur die dan groots zijn intrede doet in het openbaar vervoer, bijvoorbeeld bij de treinen en streekbussen.

De 1301 bij aankomst op 26-01-1971

De 1300-en krijgen deuren die bij het in- en uitstappen door de passagiers geopend kunnen worden zodat ze geschikt zijn voor zelfbediening. Op die manier kunnen deze trams als onbemande tweede wagen rijden. De reizigers worden met deze nieuwigheid vertrouwd gemaakt in speciale folders. De 1301 komt op 14 augustus 1971 na uitgebreid getest te zijn voor het eerst in dienst op lijn 11. Heel oud worden de meeste 1300-en niet, de 1301 gaat al in 1992 naar de sloper in Montfoort maar zijn draaistellen doen nog lang dienst onder een GTL8.

Foto’s: Rinus van de Kuil