Op 27 februari 2021 is het veertig jaar geleden dat de eerste GTL-8 tram van de HTM: de 3001 per trein wordt afgeleverd op de Delftselaan. De voorbereidingen voor de aanvoer van deze nieuwe trams beginnen al op 4 september 1979 als de niet meer gebruikte goederenlocomotieven H51 en H52 worden weggehaald uit de loods aan de Delftselaan.
De locomotieven gaan naar de remise Scheveningen en de loods wordt afgebroken om ruimte te maken voor de losplaats die gebouwd gaat worden voor de aflevering van de trams van de 3000 serie. Bedoeling is om de trams vanuit de fabriek in Brugge per trein naar Den Haag te vervoeren. In 1980 lijkt het er op dat de nieuwe voertuigen per dieplader over de weg naar de HTM komen maar op het laatste moment valt de keus toch weer op de trein. De bouw van de losplaats is in februari 1981 klaar.
De nieuwe tram komt per trein aan op de Binckhorst. De NS brengt de 3000 via de nog aanwezige sporen van het vroegere goederenvervoer naar de Delftselaan. Bijzonder zijn de beelden van zo’n GTL onder de kap van station Hollands Spoor met een stoere 2200 locomotief ervoor. Ook het kruisen van het Hobbemaplein is spectaculair en bijna niet meer voorstelbaar. De wagon met daarop de GTL wordt tegen de losplaats geduwd en doordat er bovenleiding boven hangt rijdt de tram zelf het spoor af en staat binnen de kortste keren met zijn wielen op het Haagse tramnet.
Op 11 februari wordt de losplaats met het koppelstel 1331 en 2125 uitgeprobeerd. Het lossen van de tram op deze manier blijkt probleemloos te verlopen en het wachten is dan op de 3001 die als eerste GTL op 27 februari wordt verwacht.
Het gaat altijd goed met één uitzondering. De trein met de gloednieuwe 3046 botst op 7 juli 1982 op het Hobbemaplein op de 3022 van lijn 6. Dat jaar verandert ook de procedure bij de aankomst van de trams. Vanaf de 3055 worden deze niet meer rijklaar gemaakt in de fabriek maar in de werkplaats aan de Lijsterbesstraat. De Stoffel, een soort tractor die trams kan trekken, komt er nu aan te pas om de 3000-en van de losplaats te trekken en verder te vervoeren. Na geslaagde proeven met de 3038 en de 3052 wordt deze methode vanaf 5 november met de 3055 definitief. De trams van de tweede serie GTL’s: de 3100-en komen wel per dieplader naar Den Haag waarmee er aan dit bijzondere spoorvervoer in Den Haag definitief een einde komt.
Foto’s: Harry Peters, bron: Dossier GTL-8 (HTV)