Door werken aan het spoor ligt het treinverkeer tussen Den Haag en Leiden stil in het laatste januari weekend van 2024.

Op het emplacement van Den Haag Centraal wordt onder meer gewerkt aan de spooraanleg in het verlengde van sporen 11 en 12. Een werktrein van Volker Rail brengt hiervoor zelfs een werktrein aan met de status ‘buiten profiel’. Dat betekent niet dat de trein diverse zaken onderweg raakt maar dat op sommige trajecten rekening moet worden gehouden met het maken van rijwegen of dat met beperkte snelheid diverse infra elementen gepasseerd dienen te worden.

Werktrein van Volker Rail op Den Haag Centraal. Foto: Peter Eradus

Dat buiten profiel zijn komt door de lading op de lage platte wagens die de locomotief meeneemt. Het zijn namelijk nieuwe wissels die in onderdelen in het verlengde van sporen 11 en 12 geplaatst gaan worden. In 2006 zijn met het in dienst komen van RandstadRail lijn E, op de voormalige Hofpleinlijn, deze twee perronsporen niet meer van Prorail. Sinds de opening van het nieuwe hoge station tien jaar later liggen de sporen er werkloos bij.

Even een wisseldeel op de plek hijsen met de kranen. Foto: Erwin van Meel

De layout van het stationsemplacement gaat de komende jaren flink op de schop. Zo komen er minder wissels en is het de bedoeling dat de verbindingen naar Den Haag HS, Leiden en Voorburg een beetje los van elkaar komen te liggen op het Haagse Centraal Station.

Tijdelijk Intercity station Den Haag Mariahoeve met treinen naar Dordrecht en Vlissingen. Foto: Albert Koch

Reizigers tussen Den Haag en Leiden zijn dit weekend aangewezen op de bus. Treinen rijden maar tot Den Haag Mariahoeve en nog maar beperkt tot eens per half uur. Wel grappig is dat die ene trein die nog rijdt ook meteen Intercity is naar Dordrecht of Vlissingen. En zo is station Mariahoeve voor één weekend een Intercity station.