In 1974 was de 27ste januari in ieder geval een zonnige dag. PCC serie 1200 rijdt dan inmiddels zo’n twaalf jaar voor het Haagse vervoerbedrijf HTM.

Vandaag zien we twee exemplaren van deze veertig trams tellende serie voorbij komen. Als eerste zien we de 1208 op lijn 1. Deze staat in de startblokken om weer een rit naar Delft te maken op lijn 1. Het beginpunt is het slechts 43 jaar lang een tijdelijke beginpunt aan de Turfmarkt. De buitenlijn naar Delft vertrok tot de Tweede Wereldoorlog vanaf het Plein. Maar de Duitse bezetter wilde de trams van het Plein afhebben en zo verhuisden de buitenlijnen met bestemmingen Delft, Leiden en Voorburg naar dit beginpunt.

Met het nieuwe Centraal Station op de achtergrond is de voorgrond in de korte Rijnstraat nog niet echt aantrekkelijk tijdens het driehoeken van lijn 12.

In oktober 1983 wordt het eindpunt opgeheven. Op het laatst maken lijnen 1 en 16 hier nog gebruik van. Lijn 1 is vanaf die tijd naar Scheveningen verlengd en lijn 16 wordt dan aan lijn 12 geknoopt om één lange tramlijn Duindorp – Moerwijk te creëren. De tramlijn maakt dan een heel rondje centrum en komt zichzelf dan nog tegen op het Rijswijkseplein,.

Nu we het toch over lijn 12 hebben. Tot 1 oktober 1983 rijdt deze tramlijn vanaf het Centraal Station naar Duindorp. Op de foto heeft dit station net het oude Staatsspoor vervangen. Om te kunnen keren is de in de korte Rijnstraat een keerdriehoek aangelegd. Net als de foto van de Turfmarkt is de situatie bij de Rijnstraat ook onherkenbaar veranderd. Inmiddels is het dak van het Centraal Station flink veranderd van staal naar glas.

Gelukkig hebben we de foto’s nog en is Rinus van de Kuil in 1974 op deze zonnige winterdag op pad geweest om de fraaie foto’s te maken.