Eind februari is officieel gestart met de sloop van de remiseloods in Scheveningen. Half maart neemt fotograaf Rinus van de Kuil eens polshoogte bij de gebouwen die we ons hele leven hebben gekend.

Kale boel op het remise terrein.

De sloper weet wel raadt met de gebouwen. Wat in 1905, 1910 en 1927 is gebouwd om trams te stallen is nu in een paar weken aan het verdwijnen. De huidige remise is niet geschikt voor breed materieel en moet met de tijd mee gaan. Op 4 januari vertrekken de laatste GTL’s uit de oude remise.

De voormalige werkplaatssporen.

In ruim een jaar moet de huidige remise plaatsmaken voor een nieuw gebouw. Alleen de buitenkant van de kantoren en personeelsverblijven blijft staan en worden opnieuw ingericht. Als de nieuwbouw wordt opgeleverd kunnen de trams meteen naar binnenrijden. Het driehoeken via de Harstenhoekweg is verleden tijd. In deze straat verdwijnt het spoor en de rails richting Gevers Deynootplein wordt vernieuwd.

En weer wordt een stukje remise Scheveningen afgevoerd.

42 trams kunnen vanaf volgend jaar een slaapplek vinden in het nieuwe gebouw. Ook komt een kleine werkplaats terug in het nieuwe remisegebouw. Naast deze tramremise wordt er ook nog een nieuwe remise gerealiseerd nabij het Prins Clausplein. Remise Lijsterbesstraat zal in de toekomst worden afgestoten wanneer de GTL’s door de TINA trams zijn opgevolgd.

Sloopwerktuig voor de werkvoorraad.