Op deze dag kijkt fotograaf Ton Voogel rond in de NS werkplaats Tilburg. Daar staan verschillende PCC’s uit de 1100-serie van HTM waaronder de 1167. Deze trams krijgen een revisie en verbouwing om er net zoals de nieuwe 1300-en zelfbedieningswagens van te maken. Omdat HTM zelf niet voldoende capaciteit heeft om alle 1100-en zelf in de Centrale Werkplaats aan te pakken wordt de hulp ingeschakeld van de Hoofdwerkplaats van de NS in Tilburg.

Afgesproken wordt dat de NS 70 PCC’s aanpakt en HTM 30. De trams worden helemaal gedemonteerd en krijgen deels nieuwe beplating. Ook wordt de wagenbak ontroest,  krijgen ze knoppen voor de deurbediening en deuren met doorgetrokken ramen maar ook de donkergele kleur die op de 1300-en en 2100-en zit. Een volledig overzicht van alle wijzigingen is te vinden in het boek: Haagse PCC-cars van Johan Blok.

Een onbekende PCC in de hoofdwerkplaats Tilburg. 13 maart 1977

De 1167 op de bovenste foto gaat in revisie bij NS op 16 februari 1977 en keert op 23 juni van dat jaar weer terug bij HTM. Heel lang heeft het bedrijf niet meer gebruik gemaakt van de gereviseerde PCC. De tram wordt in 1983 al gesloopt op ‘s-Gravenmade. De fotograaf treft op deze dag in 1977 ook nog TEE stellen aan in en om de werkplaats. Deze luxe treinen hebben dienst gedaan tussen Nederland en Zwitserland maar zijn verkocht aan Ontario Northland Railway in Canada waar ze in geel blauwe kleuren dienst gaan doen. De treinen worden in Tilburg klaar gemaakt om dienst te kunnen gaan doen bij hun nieuwe werkgever.

Werkzaamheden aan de TEE treinen voor de verkoop aan Canada. 13 maart 1977

Foto’s: Ton Voogel