Remise Scheveningen is leeg. De laatste diensttrams zijn in de avond van 5 januari vertrokken uit de in 1905 geopende remise. Het is tijdelijk gesloten, de remise gaat grondig op de schop.

De 3113 komt aan via de Harstenhoekstraat.

De tramremise is altijd bereikbaar geweest vanaf het Gevers Deynootplein via de Harstenhoekstraat. Trams die de remise in wilde rijden moeten dan eerst de Harstenhoekweg in rijden om dan achteruit naar binnen te kunnen.

De 3119 in de Harstenhoekweg en gaat zo achteruit de remise in.

Oorspronkelijk was de remise van de accutrams hier ook gesitueerd maar de echte elektrische tram heeft de boel overgenomen in 1905. Het gebouw is nog twee keer uitgebreid in 1910 en 1927. In 1974 is het ook mogelijk geworden om via de achterkant op een aantal putsporen naar binnen te kunnen rijden.

Achteruit naar binnen vanaf de Harstenhoekweg.

Totdat de Avenio in dienst is komt is het een drukte van belang in de remise. GTL’s rukken uit naar alle Scheveningse lijnen maar de laatste jaren is lijn 1 nog de enige werkgever voor deze grote remise. Voor de bredere trams zijn nog van een aantal putsporen de deuren verwijderd maar het blijft bij alleen een testrit met de 5002 in 2017.

De 3113 rijdt de remise binnen.

In 1996 komt ook de Tramweg Stichting genieten van de remiseruimte. De meeste wagens kunnen worden gestald in de voormalige pekelremise. Maar in 2022 wordt deze mooie plek verlaten en komen de museumtrams in de Lijsterbesstraat te staan.

Een bijna lege remise op 4 januari.

Grappig is nog te vermelden dat tussen 1925 en 1942 de trams van de NZH de HTM sporen tussen remise en Kurhaus op twee plekken kruisen toen de Blauwe Tram nog een grote lus in Scheveningen maakte. Leuk dat jaren later de TS zelf weer met Blauwe Trams in de remise kwam.

Handwissels zullen ook wel verleden tijd zijn na de verbouwing.

Een groot deel van de remise gaat plat. Natuurlijk blijft het deel waarop studentenflats zijn gebouwd staan, maar ook de oude dienstgebouwen blijven gespaard. De remise wordt geschikt gemaakt voor brede trams. Ook voor de toekomstige TINA tram is de remise bij de heropening in 2026 geschikt. De keerdriehoek in de Harstenhoekweg is door het moderne tweerichting materieel niet meer nodig en gaat verdwijnen. GTL trams komen dus tijdens de laatste jaren van hun inzet niet meer terug in Scheveningen.

Testen met Avenio 5002 op de aangepaste sporen in 2017.

In de eerste week van januari zijn overtollige GTL’s al verhuisd naar remise Lijsterbesstraat. Op zaterdag 6 januari zijn de laatste twee trams verhuisd naar deze remise waar nu alle GTL’s gehuisvest worden in de remisehal en de voormalige werkplaats. Op vrijdag 5 januari is GTL 3119 als laatste lijn 1 vertrokken uit de remise en is de 3114 als laatste tram ‘s avonds aangekomen. Dertien dienstwagens zijn in de loop van de dag uitgelopen in remise Lijsterbesstraat. Deze zijn hun dienst begonnen in Scheveningen. De 3113 en 3114 hebben op zaterdag 6 januari als laatste de remise verlaten.

De Tramweg Stichting heeft ook jarenlang onderdak gehad in remise Scheveningen.

Foto’s van bijna de laatste dag zijn gemaakt door Chris Westerduin. Hieronder video’s gemaakt door Tjeerd Spoor en Wes Kraaijeveld.

 

Van de NVBS Beeldbank hebben we ook nog wat pareltjes mogen plukken die we graag met u delen:

Op 28 april 1940 fotografeert de heer JJB Vellekoop dienstwagens van lijn 2 in de remise Scheveningen.

Gloednieuwe Werkspoor 201 op het remiseterrein. Foto; Jan Voerman

PCC 1001 is bezig met proefritten op 4 augustus 1949. Foto; Jan Voerman

Museumstel 265+505 is in 1964 gebruikt op lijn 9. Hier in de remise op 15 augustus naast de nodige PCC’s. Foto; JA Bonthuis

Een mooie PCC Line-Up tijdens excursie van het MOROP congres op 7 september 1964. Foto; JA Bonthuis.

Pekelremise is hard nodig op nieuwjaarsdag 1971. Foto; Huub van Keulen.

PCC’s 1004, 1005 en 1009 wachten op 13 september 1981 op sloop. Foto; Harry Peters