Het ziet eruit als de Haagse RandstadRail, maar toch is het dat niet. Hoe zit dat?
Net als Den Haag wilde de Duitse stad Kassel de binnenstad beter verbinden met de omliggende regio. Tussen 2005 en 2007 werden om die reden enkele spoorlijnen rondom Kassel verbonden met het lokale tramnet. Hiervoor was het ook nodig het centraal station van Kassel deels te verbouwen.
In de stad rijden de trams op elektriciteit. Op de spoorlijnen is soms bovenleiding voorhanden, maar daarop staat een wisselspanning (in plaats van gelijkstroom in de stad) en van een hoger voltage. En op sommige spoortrajecten is helemaal geen bovenleiding. Voor de RegioTram Kassel leverde fabrikant Alstom daarom achttien RegioCitadis-trams die kunnen omgaan met beide bovenleidingspanningen, en tien exemplaren die ook nog een dieselmotor hebben voor op de niet-geƫlektrificeerde lijnen.
De Haagse RandstadRail-trams lijken erg op de Kasselse exemplaren, maar zijn niet identiek. De Haagse trams hebben geen dieselmotor en kunnen ook niet met wisselstroom omgaan. Daarnaast hebben ze in het middensegment een deur meer dan hun Duitse broertjes. HTM kocht in twee series 72 RegioCitadis-trams; samen met de Kasselse exemplaren maakt dat een serie van precies 100 voertuigen.