Bij werkzaamheden aan het tramspoor doet HTM een beroep op Rail Vervangend Vervoer. Op de route waar normaal trams rijden komen dan bussen in actie. Voor dit werk doet HTM vaak een beroep op inhuur chauffeurs. Jasper Engel is er één van.
Jasper is normaal wel bij het openbaar vervoer werkzaam bij grote broer NS. Maar hobby en interesse bracht hem ook op de bus. Zijn werkzame leven is hij aangevangen bij de eerste private goederenvervoerder van ons land, ShortLines. Via Nedtrain in Tilburg is hij gaan werken op de planning van NS Reizigers. In zijn vrije tijd is hij ook werkzaam als vrijwilliger in het Spoorwegmuseum.
Eén van de treinen waar hij in het museum veel mee te maken heeft is de voormalige directietrein van de NS. Dit inspectierijtuig onderscheid zich van een normale trein want de passagiers zitten voor de machinist. De machinist kan bij deze trein het dak op. Voor beide richtingen heeft het treinstel uit 1954 een soort koepel gekregen van waaruit de trein bestuurt wordt. Door de twee bulten op het dak kreeg deze al snel de bijnaam Kameel.
De Kameel is in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw ook commercieel te huren geweest en kreeg toen vanuit het spoorbedrijf de naam ‘Vip car’. In 1991 ging het treinstel helaas buitendienst en kreeg het een plekje langs het perron van het Spoorwegmuseum. In 2004 volgde herstel. Werkplaatsen Haarlem en Tilburg zorgden er voor dat het favoriete treinstel weer is gereviseerd en vanaf 2008 is de trein in uiterlijk oorspronkelijke staat weer rijvaardige aan te treffen op de Nederlandse sporen.
Jasper heeft het revisie project zoveel mogelijk begeleid. Sinds 2019 geniet het treinstel van het pensioen en komt deze nog geregeld op de baan. Voor speciale gelegenheden of de Spoorwensdagen komt de Kameel van stal maar anders kunt u het treinstel vinden in het Spoorwegmuseum.
Buschauffeur worden leek Jasper ook wel wat. Bij het Opleidings Instituut Beroeps Chauffeurs haalt hij in 2017 zijn rijbewijs. Eigenlijk bedoelt om af en toe eens een museumbus te rijden. Maar Mobiwerk biedt hem ook kans om ervaring op te doen en zo komt het voor dat deze NSer wel eens op een HTM bus te vinden is.
Om voor HTM te mogen rijden wordt bij Rail Vervangend Vervoer voor elk project instructie gegeven. Via video of even ter plekke wegleren kunnen de inval chauffeurs hun kennis op doen. Ook worden zij netjes in het HTM uniform gestoken. Om bij te blijven in tijden dat er geen RVV verkeer is rijden deze chauffeurs ook wel eens op gewone HTM routes. Voor de reizigers geven werkzaamheden wel overlast, voor mensen als Jasper is het een leuke afwisseling in het dagelijkse werk.
Foto’s: Chris Westerduin