Op 14 mei is het zover. Na 39 jaar in België te zijn geweest is PCC 1006 weer terug in Nederland. Het nieuwe thuis is het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep.

In 1983 gaat de oudste nog levende PCC van de HTM terug naar de geboortegrond van de tram. De wagen wordt daar een decorstuk in de BN fabriek te Brugge. In 1952 wordt de tram daar gebouwd als onderdeel van de serie 1003 – 1024. Op 30 september 1981 gaan de laatste trams uit deze serie buiten dienst. Er zijn dan inmiddels genoeg opvolgers in de vorm van de nu nog steeds rijdende GTL’s. Een dag later wordt de strippenkaart ingevoerd als vervoersbewijs in Den Haag en deze serie trams krijgt dan ook niet meer de nieuwe stempelautomaten.

De tram gaat de trailer op die is aangepast op meterspoor.

Van de serie bestaan nog drie trams. Naast de 1006 heeft het Haags Openbaar Vervoermuseum de 1022 als vertegenwoordiger van de serie bewaard. In Amsterdam bij de museumtramlijn is de rijvaardige 1024 aanwezig. Helaas kan deze PCC daar momenteel geen dienst doen. Door de verbredingswerkzaamheden aan de A9 is het viaduct over de snelweg verwijderd en is Bovenkerk momenteel niet bereikbaar.  Aan het tijdelijke eindpunt in Amstelveen ontbreekt het aan een keermogelijkheid voor éénrichting trams.

Voor een klein uur terug in Zuid Holland.

De 1006 is dus naar België gegaan. In de fabriek is men nogal creatief omgegaan met een kniptang. Veel bedrading is daar doorgeknipt en de verlichting is aangepast zodat deze op 220 volt functioneert. Helaas belandt de tram in de fabriek op een zijspoor en enthousiast personeel van het Gentse trambedrijf haalt in 2008 de wagen naar hun stelplaats. Daar wordt de PCC op meterspoor draaistellen gezet van een Gentse PCC.

Aankomst in Nieuw Vennep naast de stoere TEE.

Een jaar later vertrekt de PCC naar de Belgische Kustlijn en in Knokke maakt personeel van TTO Noordzee de tram rijvaardig. De 1006 krijgt een prominente rol tijdens de jubileumfeesten in 2010. Omdat veel historisch Gents materieel ook naar de kust gaat wordt de tram een beetje een sta in de weg en moet de Haagse PCC wederom verkassen. De tram belandt in een door De Lijn gehuurde loods te Weelde.

Beter welkom kan je niet worden geheten.

Het liefst is men de tram beter kwijt dan rijk. In 2021 wordt contact opgenomen met het Nederlands Transport Museum. Zij hebben veel interesse in een mooie PCC. Er wordt besloten tot overname. Na veel voorbereidingen is het op 14 mei 2022 zo ver en komt de PCC terug naar Nederland. Transportbedrijf De Haan uit Nijkerk wordt bereid gevonden om de tram te transporteren. Hun baan op de oplegger wordt aangepast op meterspoor en de tram kan naar Nieuw Vennep verhuizen.

Het past allemaal net…

Bijna alles gaat goed. Alleen blijkt de tram met stroomafnemer net te hoog te zijn om in de Nieuw Vennepse loods te passen. Maar met alle samenwerking tussen de vrijwilligers van het museum en de transporteur lukt het om deze stroomafnemer te verwijderen. Aan het eind van de middag staat de tram in het museum en heeft de PCC een plekje gevonden naast de Zilvermeeuw, het eerste type metro van Amsterdam.

De voorlopige standplaats naast de Zilvermeeuw uit Amsterdam.

De transportkosten zijn alleen een heel stuk hoger uitgevallen dan oorspronkelijk bedacht. Mede door de eerdere oproep is het gelukt om de tram naar Nederland te halen. Alleen dekken alle gulle donaties nog niet alle kosten. Mocht u nog willen doneren dan is dat meer dan welkom. Als u wil doneren dan kan dat op rekeningnummer NL30RABO0332657523 t.n.v. Nederlands Transport Museum met als omschrijving, HTM  PCC 1006. Alvast bedankt!

Foto’s: Chris Westerduin, video: Tjeerd Spoor