In 2022 is het vijftig jaar geleden dat Rinus van de Kuil met zijn camera een bezoek brengt aan de remise Lijsterbesstraat en de Centrale Werkplaats.

Schadeherstel aan PCC 1173.

In de hal staan klusjeswagens 36 en 824 zij aan zij te wachten op de volgende klus. Beide trams bestaan nog steeds als museumwagen. Ombouwer 36 heeft het Haags Openbaar Vervoer Museum in de collectie. Voor de 824 moet je iets verder op reis, deze bevindt zich in het Sporvejsmuseet in Skjoldenæsholm in Denemarken.

Revisie aan PCC 1011.

PCC 1173 heeft aanrijdingschade en staat in de werkplaats om dit te verhelpen. Op 8 mei in 1972 heeft deze een aanrijding met de 1320. De tram krijgt laag geplaatste stop- en sluitlichten die eigenlijk alleen maar de PCC’s krijgen die een grote revisie ondergaan en vergeelt worden. Het is tot die tijd de enige crème 1100 met deze verlichting op de kont. Verder is de tram nog beroemt geraakt na de uitgevoerde revisie i de NS Werkplaats van Tilburg. Op de terugweg op 6 maart 1979 raakt het transport van snelweg A12 af bij Woerden en ligt de PCC op de zijkant in de berm.

Drie 1000’en tegelijkertijd in revisie.

Voor revisie staan PCC’s uit de eerste serie in de werkplaats. PCC’s 1007, 1008 en 1011 staan in diverse stadia van revisie in de centrale werkplaats van de HTM. Ook zien we de 1335 staan. Gloednieuw krijgt de tram als proef apparatuur om reizigers te tellen ingebouwd. De dagen van de 211 naast de 1335 zijn geteld. De tram zal tien dagen na het maken van deze foto gesloopt worden op ‘s Gravenmade. De draaistellen krijgen nog een tweede leven en gaan gebruikt worden voor transportlorrie H32.

Gloednieuwe PCC 1335 naast veteraan 211.

Foto’s: Rinus van de Kuil.