Nog een paar weken en het is voorbij. De laatste echte NS locomotieven gaan dan met pensioen. Met ingang van de nieuwe jaardienst worden de NS 1700’en, met een leeftijd van ongeveer dertig jaar, op een zijspoor gezet. Afgelopen zondag is er een afscheidsrit georganiseerd.

Om de laatste echte klassieke elektrische locomotieven aan de kant te kunnen zetten en de reizigersgroei, die die invoering van de studentenkaart met zich meebrengt, te kunnen opvangen zijn begin jaren ’90 81 locomotieven in dienst gekomen van de serie 1700. Het Franse Alstom bouwde de locomotieven. Die komen uit dezelfde fabriek waar ook de series 1100, 1300 en 1600 gebouwd zijn. Ook de Thalys treinstellen komen uit deze fabriek.

Losse loc trein met locs van Train Charter Service, Volker Rail en Strukton bij Moordrecht onderweg naar Rotterdam.

Naast de locomotieven worden ook een hele vloot dubbeldekker rijtuigen besteld. U kent waarschijnlijk nog wel de felgroene zittingen waarvan ook een aantal hele harde busbanken tot hun beschikking hadden. Deze dubbeldekkers hadden de naam DDAR wat staat voor ‘Dubbel Dekker Aglo Regio’. Dus een soort kruising van een stop en sneltrein. De sterke locomotieven kregen slechts drie of vier van die rijtuigen te slepen. Als vaste composities hebben de locomotieven en stuurstand rijtuigen ook een voor NS een nieuw soort koppeling gekregen. Zijn er twee treinstellen gekoppeld dan werd het vermogen van de locs gehalveerd anders trekken ze alle spanning uit de bovenleiding.

De 1829 van Rail Force One met de 1744, 1745 en 1746 van NS er achter op Rotterdam Stadion.

Na de komst van 50 speciale motorwagens voor die dubbeldek rijtuigen verdwijnt het grootste deel van de 1700’en in de getrokken treindienst. Hier in de Haagse regio tref je ze dan ook vaak in de toenmalige verbindingen naar Heerlen en Venlo. Wanneer NS besluit een deel van de DDAR vloot te reviseren naar het DDZ (Dubbeldekker Zone) format verliezen de oudste locs hun werk al en worden dan gesloopt. Nadat het Fyra treinstel niet zo succesvol is gebleken zijn de ICR rijtuigen, die vaak door 1700’en getrokken zijn, gebombardeerd tot diensten op de HSL met moderne Traxx locomotieven. Nog meer 1700’en worden dan werkloos.

De aannemers weten goed raad met de oude NS machines.

Het laatste werkterrein voor slechts een handvol machines is het trekken van de IC Berlijn treinen tussen Amsterdam en Bad Bentheim. Nu per 10 december Siemens Vectrons de kar gaan trekken en  doorgaand naar Berlijn gaan rijden is het gedaan voor de NS 1700. Een aantal blijft bestaan. Die zijn overgenomen door Train Charter Service, Strukton of Volker Rail. Het Nederlands Spoorwegmuseum heeft de 1768 in de collectie opgenomen.

Vijf soortgenoten verwelkomen de excursietrein op Rotterdam Stadion.

Op zondag 19 november organiseren NS International en de NVBS een flinke afscheidsrit door het land met een Duitse rijtuigenstam die normaal op Berlijn rijdt. Omdat de kaartjes maar één euro kosten zijn de 250 plaatsen zo uitverkocht. Ook NS’ers kunnen zich opgeven voor de excursie. De reis begint in Amersfoort en via Zwolle, Deventer, Nijmegen, Tilburg en Breda wordt in de middag Rotterdam Stadion bereikt. Daar zijn wat locomotieven van andere vervoerders geparkeerd. Ook zusjes van de voormalige NS serie 1600 maken hun opwachting. Zo zijn er locs van Rail Force One en Rotterdam Rail Feeding.

Nabij Delft Universiteit komt de excursietrein onze regio binnenrijden.

Na de stop op Stadion komt de trein in onze regio. Via Schiedam rijdt de trein naar Den Haag Hollands Spoor waar de trein even op een zijspoor moet wachten. Via de normaal niet door reizigerstreinen bereden ‘Binckhorstboog’ gaat de trein onze regio weer uit richting Gouda en Utrecht. De trein is dan het hele rondje door de 1761 gereden. Nu mocht de achterop bungelende 1750 het laatste stukje rijden weer terug naar Amersfoort.

De drie overige 1700’en zijn weer onderweg naar Amsterdam als ze op station Mariahoeve gespot worden.

De 1744, 1745 en 1746 zijn ook aanwezig tijdens de materieelshow in Rotterdam en komen zo’n kwartier nadat de excursietrein Den Haag heeft verlaten door de Hofstad gereden om weer in Amsterdam gestald te kunnen worden. 9 december is de laatste geplande inzetdag. Voorlopig blijven de locs nog een soort warme reserve vormen.

Foto’s: Chris Westerduin