Nadat op 11 december de SGM-Sprinters van NS hun laatste reguliere ritten hebben gereden, start direct daarna de afvoer van de treinstellen naar de sloper. Vanuit diverse locaties, waaronder Den Haag HS en uiteraard de NS-werkplaats in Leidschendam, sleept vervoerder Strukton in opdracht van NS treinstellen naar de Amsterdamse haven. Op een afgesloten terrein bereidt NS de treinstellen voor op de laatste behandeling, die bij de sloper. De rit dáárheen gaat per vrachtauto.

Op weg van Amsterdam naar het spoorwegmuseum in Utrecht sprint de 2995 langs het voormalige station van Soestduinen.

Op 22 december maakt het laatste nog dienstvaardige SGM-treinstel, de 2995, van NS nog een rit op eigen kracht, en wel van de werkplaats Amsterdam Zaanstraat naar het spoorwegmuseum in Utrecht. De 2995, begin december voorzien van stickers om het afscheid van SGM luister bij te zetten, zal in het museum – mits dat weer open mag voor het publiek – nog enkele maanden te zien zijn alvorens hij naar de sloper gaat. Het treinstel verkeert in Utrecht in goed gezelschap: al in 2020 heeft Het Spoorwegmuseum SGM-tweewagenstel 2133 van NS overgenomen. Dat treinstel blijft uiteraard bewaard.