De bekende Sprinters van NS van de eerste generatie rijden hun laatste kilometers op het Nederlandse spoor. Tot enkele jaren waren de bekende wit-blauw-gele treinstellen van het type SGM (StadsGewestelijk Materieel) in grote delen van de Randstad te zien, maar inmiddels rijden de treinstellen alleen nog tussen Den Haag en Dordrecht, via Delft en Rotterdam. De SGM-sprinters zijn na ruim 45 jaar aan het einde van de levensduur en maken plaats voor nieuwe treinstellen die van alle hedendaagse gemakken zijn voorzien. Grootste verschil met het oude materieel is dat de moderne treinstellen gelijkvloers toegankelijk zijn.
Het toeval wil dat SGM zijn loopbaan beëindigt in de regio waarvoor NS het in aanvang speciaal aanschaft. Begin jaren zeventig van de vorige eeuw wordt Zoetermeer stevig uitgebreid en wordt de roep om een railverbinding met Den Haag luider. Na lang wikken en wegen wordt het een spoorlijn, en daarvoor heeft NS materieel nodig dat snel kan optrekken en afremmen en waarin de reizigers snel kunnen in- en uitstappen. In 1975 rolt het eerste SGM-treinstel uit de fabriek. NS test de proefserie van vijftien treinstellen uit tussen Rotterdam en Hoek van Holland, want de krakelingvormige Zoetermeer Stadslijn is dan nog niet klaar. In mei 1976 gaat het eerste deel van de lijn open en in 1977 is de lus compleet. De Zoetermeerlijn is de enige spoorlijn in Nederland waar treinen in feite een rondje rijden en zonder van richting te wisselen terugkeren op hun beginpunt Den Haag CS.
Tussen 1978 en 1983 komen er nog 75 Sprinters bij. De laatste vijftien zijn drie- in plaats van tweedelig, en 45 van oorsprong tweedelige exemplaren krijgen ook een extra rijtuig. De 30 overgebleven tweewagenstellen blijven grotendeels de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn van Den Haag naar Rotterdam Hofplein trouw totdat daar in 2006 metro’s van RET en trams van HTM gaan rijden onder de vlag van RandstadRail. Samen met de driedelige treinstellen rijden ze vanaf dat moment op allerlei lijnen in Nederland. NS laat alle 90 SGM-treinstellen tussen 2003 en 2008 moderniseren om nog eens ruim tien jaar mee te kunnen. Bij die gelegenheid krijgen ze de nu bekende sprinter-kleuren wit, geel en blauw.
Naar verwachting rijden de SGM-treinstellen in december van dit jaar hun laatste ritten.