HTM 816 is zaterdag weer op de baan verschenen na een uitgebreide restauratie. Vrijwilligers van de Elektrische Museumtramlijn in Amsterdam hebben de tram teruggebracht in de toestand van de jaren zestig. Het Haagse voertuig ziet er weer piekfijn uit en neemt tijdens de proefrit ook aanhangrijtuig 779 mee. De 816 uit 1927 komt uit een bijzondere serie van vijf 800-en: de 816-820.

De 779 en de 816 tijdens de proefrit in Amsterdam. 3 september 2022

Deze 800-en krijgen bij wijze van proef in plaats van het uit een stuk bestaande stijve onderdeel waarbij de motoren en assen zijn ingebouwd, twee eenassige draaistellen. Bedoeling is de slijtage van de rails in bogen te verminderen maar dat valt in de praktijk toch tegen. Beide draaistellen zijn verbonden met een stang zodat de assen niet ieder hun eigen weg gaan. Jaren geleden zat dit systeem vast, maar ze hebben het toen in Amsterdam weer werkend gekregen.

Een detailopname van het bijzondere draaistel onder de 816. 3 september 2022

Soortgenoot 819 maakt deel uit van de collectie van het Haags Openbaar Vervoer Museum. Je kunt deze bijzondere tram dus tijdens onze openingen komen bekijken.

De 816 tijdens de restauratie voor de remise met de 1024. 20 augustus 2019

Foto’s: Richard Carels en Tjeerd Spoor