Het openbaar vervoer in Den Haag en Rotterdam moet bezuinigen om de financiële klap van de coronacrisis op te vangen. Dat zegt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Het is nog niet bekend wat de bezuinigingen precies voor de HTM gaan betekenen.
Door de coronapandemie maken 65 procent minder mensen gebruik van het openbaar vervoer in de beide steden. De Rijksoverheid compenseert de tegenvallende inkomsten wel, maar wil dat de vervoerders ook zelf maatregelen nemen om de tekorten aan te vullen. Als er niet meer steun van het kabinet komt zorgt dat voor een tekort van zeker 379 miljoen euro. In het zwartste scenario berekent de Metropoolregio zelfs een tekort van meer dan een miljard euro.
Hoeveel er gekort moet worden hangt af van de steun waar de politiek uiteindelijk mee over de brug komt. Tegen Omroep West zegt een woordvoerder van de HTM dat snijden in lijnen of personeel ontslaan nog niet aan de orde is en dat alles op alles wordt gezet om juist niet te snijden en naar andere bezuinigingen te zoeken. Bovendien zijn er al maatregelen genomen als het niet laten stijgen van de lonen en het gespreid laten rijden van tram en bus.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag is de opdrachtgever van het openbaar vervoer in 23 gemeenten in Zuid Holland. Volgende week bespreekt MRDH de bezuinigingsplannen met deze gemeenten. Op 24 maart volgt dan een besluit over de kortingsoperatie. MRDH blijft trouwens wel investeren in vernieuwing en uitbreiding van het openbaar vervoer. Tot 2030 is daar 200 miljoen euro voor gereserveerd omdat voor de Metropoolregio openbaar vervoer ook na de coronacrisis nog altijd de toekomst heeft.