Het is hard werken voor de vrijwilligers van het HOVM nu er snel ruimte gemaakt moet worden voor de aanleg van een betonnen vloer. Om de aannemer zijn werk te laten doen is het nodig om machines, trams en voorraden tijdelijk te verplaatsen. Dinsdag staat er daarom een flinke rangeerpartij gepland.
Zwitser 215 wordt door de Partytram van spoor 10 gehaald en naar spoor 3 gebracht. De elektrische locomotief H51 neemt zijn plek in op spoor 10 omdat hij anders op spoor 1 de werkzaamheden in de weg staat. Voordat de loc daar weg kan moet er eerst heel wat materiaal weggehaald worden. De draaistelframes van de 215 worden door vrijwilligers op PCC draaistellen geplaatst, een nauwkeurig werkje.
Buitenlijner 57 gaat de H51 verplaatsen maar om deze tram naar buiten te krijgen haalt de 826 eerst de H2 van spoor 7. Eenmaal in de frisse lucht verplaatst de 57 ook nog zandwagen H55 en brengt hij de draaistelframes van de 215 naar spoor 3. Het laatste gedeelte met handkracht omdat de 57 niet over de wissel daar kan. Daarna worden de draaistellen van de 1227 en de wielassen van de 215 naar buiten gerold.
Na al deze werkzaamheden kan de 57 eindelijk bij de 40 ton wegende locomotief komen die vroeger goederenwagens door de stad vervoerde. Probleemloos trekt de buitenlijner de H51 over het terrein en zet hem op het goede spoor neer. Daarna worden de nog buitenstaande trams weer binnen neergezet.
En als klap op de vuurpijl krijgt TouristTram 1321 deze dag nog nieuwe accu’s. Dat werkt zodat we nu verder kunnen met het oplossen van de laatste storingen bij deze PCC.
Foto’s: Peter Scheepmaker