Een druk weekend bij het HOVM met veel werkzaamheden aan onze trams. Het tweede draaistel van PCC 1180 is succesvol gedraaid. Dat moet gebeuren bij eenrichtingswagens om er voor te zorgen dat de slijtage van de wielen gelijkmatig verloopt. Voor het draaien hebben onze technici een eigen installatie met een hydraulische krik gebouwd. Het draaien van het tweede draaistel gaat al weer een stuk sneller dan de eerste. Verschillende onderdelen krijgen nieuw vet voordat ze onder de wagenbak van de 1180 worden gereden.

Het draaien van het draaistel is in volle gang. 24 september 2022

Draaistel van de 1180 wordt onder de tram gereden. 24 september 2022

Zaken als truckkabels, motorkabels, zandstrooislangen en de snelheidsopnemer zijn weer vastgezet. Het werk aan de 1180 gaat komende week verder.

De wagenbak van de 1180 zakt weer naar beneden. 24 september 2022

De ploeg die aan de 1227 werkt zet de nieuwe beplating aan de onderkant van de kop in de grondverf. Aan de achterzijde valt het niet mee om de stootlat en de schortplaat te demonteren. Er komt aardig wat roest onder de wagen vandaan.

De stootlat van de 1227 is verwijderd. 24 september 2022

In het interieur schildert Brian de laatste delen en ook de B3 draaistellen zien er weer schitterend uit.

Brian schildert het interieur van de 1227. 24 september 2022

De B3 draaistellen zien er weer mooi uit. 24 september 2022

Ook werk aan de onderdelen van de 215. De ophangramen van de railremmen en de zandstrooiers zijn in de primer gezet. De aspotten van de Zwitser staan in de lak.

De zandstrooiers van de 215 in de primer. 24 september 2022

En dan rijden we ook nog, de publieksritten op zondag en zaterdagavond een besloten vervoer met de 1022 en 1210 waarbij de PCC’s onder meer Vrederust aan doen.

Sfeervol plaatje van de 1210 aan Vrederust. 24 september 2022

Foto’s: Peter Scheepmaker, John Baltus, Taco Yap, Rogier Potter