De nieuwbouw van de remise Scheveningen vordert. HTM personeel mag vrijdag een kijkje nemen in het nieuwe gebouw en vragen stellen over de werkzaamheden die daar plaatsvinden. Het geeft ons ook de gelegenheid om te zien wat er allemaal verandert is.

De sporen op het voorterrein liggen inmiddels in het beton

De remise heeft 15 sporen en op ieder spoor kunnen drie voertuigen staan. In principe zijn dat de Avenio, de Tina en ook Citadis. De sporen 14 en 15 liggen het verste weg en hebben aan het eind ieder een bovenleidingmast voor de afspanning. In verband met de wat ruimere boogstraal is de voorgevel een stuk naar binnen geplaatst.

De sporen 14 en 15 met achter de fotograaf (niet zichtbaar) de twee masten

Vanaf spoor 14 is goed te zien dat de nieuwe remise een open structuur heeft. Geen muurtjes meer tussen de sporen en daardoor is er ook meer lichtopbrengst.

Op het achter-terrein is het oude spoortje onder het flatgebouw weer terug geplaatst. Op dit spoor past precies een voertuig. Op deze plek kan het voertuig uit de kleine werkplaats eventueel gerangeerd worden naar spoor 2. Het lag in de bedoeling om ook het buitenspoor buitenom naar spoor 13 te leiden maar daar is vanaf gezien vanwege de te krappe boogstraal.

De werkput op spoor 1 is vrij diep, om onder de tram te kijken hoeft niet meer gebukt te worden

Werkplaats spoor 1 is dus door middel van een wissel verbonden met spoor 2

Er is ook gedacht aan het feit dat het nieuwe gebouw in de omgeving moet passen. Op het achter-terrein van de remise wordt de muur tussen spoor 1 en de Harstenhoekstraat gemaakt van oude stenen. Omdat dit deel vanaf de straat het meeste opvalt is dit een goed bedachte oplossing.

Ook in het oude woongedeelte is de oude muur gerestaureerd wat zorgt voor een geslaagde uitstraling

Ook dit verhoogt de uitstraling van vroeger

De nieuwe remise Scheveningen is nog niet klaar en krijgt nog allerlei voorzieningen. Deels zijn deze al aangebracht. Het werk aan de remise gaat de rest van het jaar nog door.

Foto’s: Kees Pronk