Na de aankondiging, onder meer op deze site, komt rond de klok van negen uur op 4 oktober de Connecting Europe Express aan op station Den Haag HS. In de spetterende zon vertrekt de speciale trein tien minuten later weer verder.
In het Europese jaar van de Spoorwegen wordt dit in de maanden september en oktober benadrukt met de reis van een speciale trein door heel Europa. 33 keer wordt er een grens overgestoken en vele spoorbedrijven werken mee aan dit unieke project.
Zes landen leveren een rijtuig voor de trein en in elk land komt er een (speciale) locomotief de trein trekken. Want ook al kunnen we door een groot deel van Europa over 1435mm spoorbreedte met treinen rijden. Verder heeft bijna elk land nog zijn eigen beveiliging systemen en/of bovenleidingspanning. Voor vele miljarden wordt er nu wel geld gestoken in een Europees beveiligingssysteem, ERMTS, maar of dat de drempels tussen de landen weg gaat halen is maar de vraag…
Maar daar moeten we nu even niet aan denken. Dit jaar is er speciaal bedacht om het spoorvervoer juist te promoten. Zo komen er gelukkig steeds meer alternatieven voor het vliegverkeer. Via hoge snelheidstreinen of comfortabele nachttreinen. De eerste hiervan rijdt inmiddels tussen Amsterdam en Wenen. Maar de komende maanden komen daar nog een aantal bij. Als de prijs voor de treinkaartjes ook nog zou zakken wordt het een serieus alternatief om lekker op stap te gaan en te genieten van de reis.
De reis van de Connection Europe Express zit er bijna op. na Nederland worden België en een deel van Frankrijk nog aan gedaan. Op 7 oktober eindigt de 20.000 kilometer lange reis in Parijs. Maar we kijken nog even terug naar de Nederlandse reis. In de ochtend van 3 oktober haalt loc 1752 van NS International de trein op in Bad Bentheim. Er was serieus gekozen voor een loc van deze bijna dertig jaar oude serie omdat zo’n type loc nog niet voor de trein had gestaan.
Vaak is er een moderne locomotief te bespeuren. Vandaag trekt een locomotief, die normaal de IC Brussel rijdt, de trein. De loc van fabrikant Bombardier kennen we hier ook als Traxx en gaat ook door het leven als Baureihe 186. De loc heeft de trein naar Antwerpen Centraal gereden waar een Belgische locomotief de trein overnam.
De rijtuigen waren door zes vervoerders geleverd. Achter de loc hangt een slaaprijtuig van de Oostenrijkse Spoorwegen. Er achter de opvallendste van de zes, het panorama rijtuig van de Zwitserse Spoorwegen. Gegeten moet er ook worden en de Italiaanse spoorwegen leveren daarvoor een restauratie rijtuig. Daarna volgen nog twee zitrijtuigen van de Franse en Duitse Spoorwegen en achterop hing in Nederland een bagage rijtuig van de Hongaarse Spoorwegen.
Meer informatie vindt u op de site van de Conencting Europe Express.
Foto’s: Chris Westerduin