Bij de collega’s van de Stoomtram Hoorn Medemblik is goed nieuws te melden. Van de Bank Giro loterij ontvangen zij een bijdrage van €290.342,- om hun publiekspresentatie in de museumwerkplaats te Hoorn in te kunnen richten.
In de werkplaats zal het verhaal over de Stoomtram in Nederland beter verteld gaan worden. De loods op het museumterrein, bij het station van Hoorn, wordt dit jaar gerestaureerd. Zodra de werkzaamheden zijn afgerond gaan twee oorspronkelijke Nederlandse stoomtramlocomotieven een hoofdrol hier in spelen.
De twee locs waar het om gaat zijn de RSTM 2 uit 1881 en de WSM 23 uit 1918. De eerste kwam in dienst op de stoomtramlijn tussen Leiden en Katwijk. De WSM loc, van de Westlandsche Stoomtrein Maatschappij, reed op de lijnen in het Westland. Deze takten in Delft af van het hoofdspoor en kon je per spoor naar Hoek van Holland, Maasluis, Naaldwijk, Loosduinen en vanaf daar naar Kijkduin en de Lijnbaan.
Ook WSM motorrijtuig 40 krijgt een plek als in rijdende staat te restaureren object. Dit aparte motorrijtuig is gebouwd in 1923 bij de Deutsche Werke in het Duitse Kiel. Tot 1930 heeft het dienst gedaan bij de WSM en is daarna verkocht aan de Moerser Kreisbahnen. In 1969 kon de Tramweg Stichting het overnemen en kwam het in dienst bij de Stoomtram in Hoorn.
In 1975 is de 40 helaas buitendienst gesteld. Aan de restauratie is rond 1996 een begin gemaakt. Bakframe is toen herbouwd en draaistellen zijn gereviseerd. Daarna is het stil geworden rond de motorwagen. Op de bovenste foto is de WSM 40 te zien op de Lijnbaan waar nu het Westeinde ziekenhuis staat. De onderste foto is van de huidige toestand.
Foto’s: SHM, onderste van huidige toestand van Rein Korthof