Op het emplacement van de Lijnwerkplaats Leidschendam is het in de winter altijd een drukte van belang. In hoogtijdagen vertrekken dan zo’n acht treinen naar de wintersport als Alpen- of Berglandexpres.

De rijtuigen, welke in 1993 het meeste gehuurd zijn van de Duitse Spoorwegen, worden op het werkplaatsterrein gereinigd en weer klaar gemaakt voor de volgende reis. Om treinen samen te stellen doen 2200’en dienst en wordt veelal de A4 overgestoken richting de plek waar tegenwoordig halte Forepark ligt van RandstadRail.

De wintersporttreinen vertrekken op vrijdagen. De 2200 rangeert de treinen naar de sporen in de polder, zoals dat toen heette en het ook daadwerkelijk een poldergebied was. Een een elektrische loc neemt de trein via Voorburg ’t Loo mee naar Den Haag CS. Vanuit daar vertrekken de treinen naar Venlo waar een loc van de Duitse Spoorwegen de trein overneemt richting de Alpen.

Op zondagen komen de treinen terug. Na aankomst in Leidschendam rangeert de 2200 de treinen weer het werkplaatsterrein op. Later is het onderhoud van de treinen verhuisd naar de Watergraafsmeer in Amsterdam. Een deel van de sporen doen sinds 2006 dienst als opstelsporen voor RandstadsRail. De eerste jaren zijn de sporen verdeeld met de RET. Momenteel staat alleen HTM nog op de tramsporen.

Dia’s: Hendrik Ploeger

De passage van een overbrengingsrit boven de Rijksweg A4

Rangeren naar de opstelsporen

Er valt altijd wel wat te zien op het emplacement