Een druk weekend bij het HOVM met veel werkzaamheden aan onze trams. Het tweede draaistel van PCC 1180 is succesvol gedraaid. Dat moet gebeuren bij eenrichtingswagens om er voor te zorgen dat de slijtage van de wielen gelijkmatig verloopt. Voor het draaien hebben onze technici een eigen installatie met een hydraulische krik gebouwd. Het draaien van het tweede draaistel gaat al weer een stuk sneller dan de eerste. Verschillende onderdelen krijgen nieuw vet voordat ze onder de wagenbak van de 1180 worden gereden.
Zaken als truckkabels, motorkabels, zandstrooislangen en de snelheidsopnemer zijn weer vastgezet. Het werk aan de 1180 gaat komende week verder.
De ploeg die aan de 1227 werkt zet de nieuwe beplating aan de onderkant van de kop in de grondverf. Aan de achterzijde valt het niet mee om de stootlat en de schortplaat te demonteren. Er komt aardig wat roest onder de wagen vandaan.
In het interieur schildert Brian de laatste delen en ook de B3 draaistellen zien er weer schitterend uit.
Ook werk aan de onderdelen van de 215. De ophangramen van de railremmen en de zandstrooiers zijn in de primer gezet. De aspotten van de Zwitser staan in de lak.
En dan rijden we ook nog, de publieksritten op zondag en zaterdagavond een besloten vervoer met de 1022 en 1210 waarbij de PCC’s onder meer Vrederust aan doen.
Foto’s: Peter Scheepmaker, John Baltus, Taco Yap, Rogier Potter