Op de ijzig koude 3e januari 2009 is het een drukte van belang in het Onderhoudsbedrijf Leidschendam van NS. Die werkplaats is dan de thuisbasis van onder andere de SGM-treinstellen en de treinstammen type DDAR: composities van drie of vier dubbeldeksrijtuigen met een locomotief serie 1700 of een motorrijtuig type mDDM. Daarnaast is er materieel te zien dat een relatie heeft met de diverse lightrail-projecten in de regio. Dikwijls herbergt een werkplaats ook ‘exotische’ locomotieven en treinstellen, en dat is in dit geval niet anders.
De in 2001 uit Hannover overgenomen 6016 heeft in december 2008 de laatste ritten gereden op de tijdelijke tramlijn tussen Houten en Houten Castellum. Later in januari 2009 gaat de wagen naar een sloper.
Totdat RandstadRail-lijn E in 2010 fysiek wordt verbonden aan het Rotterdamse metronet, is de exploitatie op de lijn Den Haag Centraal – Rotterdam Hofplein een eilandbedrijf. De sneltramstellen – in aanvang aangepaste SG2-stellen en later nieuwe Bombardier-stellen, zijn gehuisvest in de werkplaats Leidschendam. RET heeft voor rangeerwerkzaamheden diesellocomotief 6001 in Leidschendam gestationeerd. Omdat het locje aardig wat roet produceert, worden in de praktijk de rangeerwerkzaamheden met een NS-loc uitgevoerd.
Ook oudgediende 326 van NS, een locomotor uit 1950, is letterlijk en figuurlijk op een zijspoor geplaatst.
Een van de prototypes voor de modernisering van de SGM-tweewagenstellen is de 2114, voorheen 2004. Het treinstel is in september 2006 naar de Bombardier-fabriek in het Deense Randers overgebracht en op 16 december 2008 teruggekeerd in Nederland. Op 5 januari 2009 komt het treinstel terug in dienst.
Ook SGM-treinstel 2131 (ex-2021) is kort tevoren gemoderniseerd.
Locomotief 1703 is tijdelijk gescheiden van haar DDAR-rijtuigstam. Duidelijk is te zien dat de 1700’en altijd met dezelfde zijde (cabine 1) aan de rijtuigen gekoppeld waren.
Loc 1732 wacht naast SGM-treinstel 2008 op de volgende inzet. De 2008 wacht op overbrenging naar Denemarken. De SGM-treinstellen 2008 en 2014 zijn de laatste SGM-treinstellen die voor modernisering naar Randers gaan. Op 16 januari 2009 vindt het transport plaats.
Het nog nieuwe Sprinter Lighttrain (SLT)-treinstel 2601 staat naast oudgediende 2014, die wacht op overbrenging naar Denemarken.