Op 2 januari 2019 worden tramliefhebbers met een kater wakker. In de kerstvakantie is oer GTL 3001 al overgereden van remise Scheveningen naar de Lijsterbesstraat. En de grote vrees van de fans wordt bewaarheid op de vroege ochtend van deze tweede dag van het nieuwe jaar.

De 3001 staat klaar om Den Haag te verlaten. Foto: Jaap van der Noordt.

Er is gepoogd om de eerst gebouwde GTL te behouden voor het nageslacht. Maar opeens staat transportbedrijf van der Vlist voor de deur op de Laan van Meerdervoort en wordt de 3001 opgeladen. DDM in De Meern heeft het contract gegund gekregen om de oudste GTL trams te recyclen. En uit de eerste batch te slopen trams krijgt de 3001 de dramatische eer als laatste aan de beurt te zijn.

De 3001 gaat er vandoor. Foto: Jaap van der Noordt.

Maar de wond moest nog even wat groter. Door dat de tram al flink geplukt kon worden voor de museum collega’s was het geen grote verrassing meer. Nadat de 3001 naar de Meern was gebracht werd ook de 1139 opgehaald door van der Vlist. Deze PCC is in 1986 verbouwd tot railslijpwagen voor het Rotterdamse trambedrijf en krijgt daar voertuignummer 2303. In 2004 komt de PCC terug naar Den Haag en vervangt dan de H23 welke de eerste slijp PCC van de HTM was. Deze tram is verbouwd uit de 1207.

GTL 3136 en PCC 1139 ontmoeten elkaar voor de laatste keer.

Al met al geen goed begin van het nieuwe jaar in 2019. Gelukkig krijgen veel onderdelen van de 1139 een tweede leven in een andere museum PCC.

Lijn 3 komt even gedag zeggen tegen de oude railslijper.

Het transport op De Savornin Lohmanplein.

Foto’s: Chris Westerduin (tenzij anders vermeld)