In de nacht van 6 op 7 februari 2021 viel er een flinke laag sneeuw in Nederland. Ook de Haagse regio ontwaakte in een wit landschap.
HTM had de weervoorspellingen goed in de gaten gehouden en reed de hele nacht al rond met vier ‘veegtrams’ (3045, 3050, 3089 en 3095) en ook de vier Pekel GTL’s waren van de partij.
De vier Pekel GTL’s, de 3009, 3011, 3024 en 3044 deden hun best. Maar door de stuifsneeuw en de door het overige wegverkeer weer volgereden wissels zorgden er voor dat de dienstverlening van de HTM onder druk kwam te staan. Naast het rijden van de pekeltrams heeft HTM een heel Plan Winterse Omstandigheden ontwikkeld om een zo goed mogelijke exploitatie op de rails te houden. Opvallend in het plan is de koppeling van de lijnen 11 en 12. Hierdoor kwamen ook weer GTL’s op lijn 11 te rijden.

GTL 3136 bij de halte Weimarstraat. Foto: Chris Westerduin

Ondanks het goede werk ’s nachts kwam het tramverkeer met enige moeite op gang. Lijnen 1, 2, 3, 4, 6 en 19 liepen vertraging op door bevroren wissels. Door problemen met de wissels bij het Kerkplein ging lijn 1 een rondje centrum rijden. Ook RandstadRail kampte met wisselproblemen. Lijn E van de RET ging maar rijden tot Nootdorp en de lijnen 3 en 4 gingen in Zoetermeer alleen rechtsom door de Krakeling rijden. Om Lansingerland te bedienen reed er een pendeltram, de 4037, tussen Seghwaert en Lansingerland.
In de stad zelf ontstonden problemen voor lijn 6, 15 en 17. Lijn 6 ging eerst de route van lijn 4 volgen tussen Tienhovenselaan en Brouwersgracht. Later in de middag werd tussen Oostinje en Essensteyn de route van lijn 2 gevolgd. Lijn 15 ging omrijden tussen Herenstraat in Rijswijk en de Bierkade via de route van lijn 1. Lijn 17 kon tussen Rijswijkseplein en Centraal Station de eigen route niet meer berijden en volgde de weg via de Kalvermarkt.

Ontspoorde 3127 bij de Bosbrug. Foto: Chris Westerduin

Rond 1230u ontspoorde de inrukkende 3127 bij de Bosbrug. Na het berijden van het wissel ontspoorde de tram in de boog linksaf richting Scheveningen met de eerste twee draaistellen. Pas rond 1600u stond de tram weer in het spoor. In de middag was het geen doen meer om met lijn 19 verder te rijden en werd deze opgeheven. Ook strandde er af en toe GTL’s omdat ze niet meer door de sneeuw konden komen. Bij Het Gemaal, de keerlus van lijn 6 bij het Leyenburg, waren ook wisselproblemen. Dus lijn 6 ging door naar de Uithof. Daar was het rechterspoor niet meer gangbaar dus alles moest via het linkerspoor keren. De bestuurder van de 4057 wist dit niet en probeerde nog het rechterspoor op te rijden en ontspoorde met de eerste as. Tijdens het inrukken is de 3136 ’s nachts nog ontspoord op het terrein van de remise Lijsterbesstraat.

Avenio’s hebben op De Werf ook last om door de sneeuw te komen. De 5054 staat hier als uitrukker met problemen. Verderop staan de inrukkende 5049 en 5041 voor een niet meewerkend wissel. Foto: Chris Westerduin

De ochtend van 8 februari leverde nog geen verbeteringen. In de loop van de maandag werd besloten om het PWO pakket tot zondag 14 februari aan te houden. Een dag later konden de omleidingen van lijn 6 weer ongedaan gemaakt worden. In de middag ontspoorde Avenio 5018 nogal voor het ziekenhuis Antoniushove en blokkeerde hiermee ook de ingang naar het ziekenhuis. In de avond werd de tram door twee kranen weer het spoor ingetakeld. Lijnen 2 en 6 keerden tijdens het takelwerk bij Essensteyn.

Ontspoorde 5018 bij ziekenhuis Anthoniushove. Foto: Bert vd Kruk