Op 5 oktober 2025 heeft voor NS min of meer de laatste getrokken reizigerstrein gereden. En dit is dan nog een locomotief aan zijden van de trein geweest. Wat rest is het internationale spoorvervoer naar Berlijn en de NightJets. In de Haagse regio komt nog enkele keren per week de European Sleeper voorbij. Maar verder is het afgelopen. Het einde is roemloos. Het betrof een lege reizigerstrein die onderweg in storing de dienst al snel eindigt en leeg door is gereden naar Watergraafsmeer.

Vanaf station Hollands Spoor vertrek in 1967 D-trein 144 naar Parijs.

De Keulenaar zoals we die voor de komst van ICR kende in de boog naar station CS.

Voordat een stam ICR’s tot IC+ verbouwd is geweest rijdt in de jaren ’70 ook een IC Plus vanuit Heerlen naar Den Haag.

In dit artikel brengen we een ode aan de getrokken reizigerstrein. Op 6 december 1843 komt de eerste trein aan in Den Haag. De spoorlijn van Amsterdam is dan vanaf Voorschoten verlengd naar de Hofstad. Drie en half jaar later gaat de trein pas door naar Rotterdam. Vanaf de eerste trein is de samenstelling een konvooi geweest bestaande uit een locomotief met wagons of rijtuigen erachter. Totdat iemand het treinstel heeft uitgevonden.

Loc 1506 met gehuurde Franse rijtuigen in de boog naar Hollands Spoor.

Zo hebben we jaren de Intercity naar en van Venlo gekend.

Nadat in 1986 de NMNS locs van de Reeks 11.8 in dienst zijn gekomen zijn ze ook in treinen van Parijs naar Amsterdam in gezet. De 1183 zit dan wel vanaf Brussel pas voor de trein.

Sinds Den Haag Staatsspoor is verbouwd tot Den Haag CS hebben er getrokken reizigerstreinen gereden vanaf de Hofstad richting Eindhoven. Totdat de treinen over de Hoge Snelheidslijn gingen rijden was de bestemming Venlo of Keulen en zelfs nog een aantal jaren Heerlen. Tot begin jaren ’80 zijn dit blauwe rijtuigen geweest met vaak ook nog een apart bagagerijtuig. De rijtuigen zijn van de types Plan K en N met een ‘Stalen D’ als bagagerijtuig. Met de intrede van de ICR zijn deze rijtuigen vervangen en zijn de geel/blauwe rijtuigen een vaste waarde geworden in de verbindingen naar Venlo. Voordat het Centraal Station geopend is komt de Keulenaar vanuit Amsterdam via de Oude Lijn.

De uit Engeland overgenomen 1500’en hebben tot 1986 dienst gedaan voor de treinen naar Venlo.

In 1986 heeft Benelux loc 2552 een bijbaan in de D284 naar Parijs.

Sinds de Type 15 locs niet meer voor de Etoile du Nord treinen worden ingezet mogen andere types de trein trekken zoals deze 1100 in 1988.

Ook is de Hofstad het vertrekpunt geweest van veel internationaal verkeer. Zo heeft een verbinding naar Italië bestaan en zijn jarenlang treinen naar de wintersport vertrokken vanaf het centraal station als Bergland of Alpenexpress.

In 1989 bezoeken meerdere stoomtreinen de Hofstad zoals deze Tsjech tijdens spoorjubileum NS150.

Ook niet allerdaags deze Duitse trein die op Hollands Spoor staat tijdens NS150 in 1989.

Loc 1613 komt Den Haag binnen met de EZH Express welke door de 41 105 van de SSN wordt overgenomen in Den Haag.

Een andere vaste verbinding is de trein naar Brussel en Parijs geweest. Sinds de opening van de HSL zijn deze verhuisd naar de snelle spoorverbinding welke ten oosten van Zoetermeer onze regio passeert. In 1986 zijn de fraaie geelrode ICR-rijtuigen hier de klassieke treinstammen komen vervangen. De Beneluxverbinding heeft zeker in deze tijd een kleurrijke afwisseling. De treinen naar Parijs gaan met de snelle Thalys treinstellen rijden.

Een vreemde eend in de bijt is deze Beneluxtrein welke in 1992 even keert in Den Haag CS.

Loc 1158 met overbrenging van rijtuigen door station Rijswijk.

Door werkzaamheden wordt de trein naar Keulen via de Hofpleinlijn omgeleid in februari 1994.

De laatste jaren hebben locomotieven van het Traxx type treinen met ICR’s tussen Den Haag en Eindhoven gereden. Op 5 oktober gaan de laatste rijtuigen met pensioen en de locomotieven terug naar de leasemaatschappij. Na 185 jaar komt er een eind aan de getrokken reizigerstrein in binnenlandse dienst.

Loversrail zou ook gaan rijden in de Haagse regio met gehuurd materieel van NMBS zoals hier in 1988 op station Leiden te zien is.

Na de revisie krijgt loc 186223 de moderne huisstijl van loceigenaar Angeltrains in 2022.

Foto’s gemaakt door Aad de Meij, Bert vd Kruk en Chris Westerduin.