Begin volgend jaar sluit remise Scheveningen haar deuren om flink verbouwd te worden. Alle nog aanwezige GTL’s moeten dan hun heil zoeken in remise Lijsterbesstraat. Afgelopen maanden is de remise al klaar gemaakt voor stalling van meer trams door onder meer de wisselstraat te vervangen in de oude werkplaats. Nu moet nog afscheid genomen worden van een aantal trams.
De keuze is gevallen om vijf GTL’s uit de 3100 serie een enkeltje recyclebedrijf aan te bieden. Het is vreemd om jongere trams weg te sturen terwijl tien jaar oudere trams nog gewoon rondrijden. Reden voor deze voorkeur is dat de 3000’en het ARI-systeem hebben voor de Tramtunnel Grote Marktstraat en de meeste 3100’en hebben dit niet. Het systeem is ook niet over te zetten.
Van de vijf trams zijn de grootste kandidaten de 3123 en de 3141. De eerste is slachtoffer van een ontsporing op het Stationsplein. De tram rijdt op 2 december 2022 op lijn 12 en één draaistel is wat eigenwijs op het wissel voor de hoofdingang van station Hollands Spoor. De schade aan een geleding is flink voor de dertig jaar oude tram. De 3141 heeft de laatste inzet op 30 april dit jaar op lijn 1 en is defect aan de kant gezet.
Naast deze twee moeten nog drie GTL-II trams het toneel verlaten. Gekeken wordt dan naar de technische staat. De kandidaten worden dan de 3102, 3107 en 3139. Op 7 november rijdt de 3102 de laatste rit op lijn 1, op de 11e van de 11e rijdt de 3107 de laatste ritten op dezelfde lijn. De 3139 deed dat ook maar dan op 3 november.
De trams worden voor het vertrek nog van de nodige onderdelen afgeholpen in remise Lijsterbesstraat. Op de ochtend van vertrek sleept of duwt de Unimog de trams naar het middenspoor op de Laan van Meerdervoort. Op 13 november verlaat de 3123 op de dieplader Den Haag. De 3139 en 3141 volgen op 17 november en de 3102 en 3107 beginnen op 24 november hun laatste reis.
Opvallend is dat de ene tram met de neus vooruit deze reis maakt en de andere tram achteruit de Hofstad verlaat. Dit heeft te maken met de manier van werken bij het recyclebedrijf. De trams worden tegenover elkaar geparkeerd met de deuren tegenover elkaar. Op deze manier kan het personeel makkelijk in en uit lopen met delen uit de tram.
Foto’s: Chris Westerduin, René Weterings en Rinus van de Kuil